De basis van een doelgroepsegmentatie

De basis van een doelgroepsegmentatie

Nu 2020 nog ver weg lijkt, maar begint op te schieten is het een goed moment om een doelgroep segmentatie voor volgend jaar te gaan maken. Welke doelgroepen verdienen extra aandacht in de wervingsstrategie? Een doelgroep segmentatie helpt focus te geven de wervingsactiviteiten van volgend jaar. Het begrip doelgroep segmentatie hebben we als volgt omschreven:

“Doelgroep segmentatie is het indelen van de arbeidsmarkt in voor de organisatie relevante doelgroepen”

Stap 1: Analyseren

Maak een dump uit het ATS van alle vacatures die je de afgelopen drie jaar hebt gehad. Kijk ook welke vacatures je in 2020 verwacht die niet op het lijstje van de afgelopen drie jaar staan

Stap 2: clusteren

Cluster die functies die bij elkaar horen als doelgroep. Dus bijvoorbeeld de Java developers met de Python developers zijn dan de doelgroep Developers.

Fase 3: Focussen

Vaak komen er uit je segmentatie meer doelgroepen dan je tegelijkertijd qua doelgroep marketing kunt managen. Om een keuze te maken uit jouw doelgroepen (indien nodig) kun je een focusmatrix gebruiken. Door de doelgroepen te plotten op ‘businessimpact’ en ‘schaarste’ weet je voor welke doelgroepen je zeker een doelgroep marketingstrategie zult moeten opzetten (rechts bovenin).

  1. Python developer
  2. Secretaris
  3. WTB Engineer
  4. Electro Engineer
  5. Monteur
  6. Java Developer

Om je te ondersteunen bij jouw segmentatie ontwikkelde Brandchart Academy een clickable template die je via het formulier rechts op de pagina kunt downloaden.

Heb je verder nog hulp nodig volg dan onze opleiding Employerbranding en Recruitment marketing of neem contact met ons op.

Download hier de clickable template!

Om het voor je makkelijk te maken hebben we een ‘Clickable segmentatie scorecard” gemaakt 

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

ONLINE TRAINING VACATURETEKSTEN SCHRIJVEN

KRACHTIGE VACATURES DIE OPTIMAAL VINDBAAR ZIJN

Een goede vacaturetekst is het ultieme middel om snel, veel en kwalitatieve kandidaten te laten reageren op een vacature. In deze online training reiken we je een methode aan waarmee je elke keer weer de beste vacaturetekst maakt die ook nog eens gevonden wordt! Leer hier hoe je de ultieme vacaturetekst kan opbouwen. Download de Online Training!

VOLG HIER JE ONLINE TRAINING!