Job Marketingplan

Job Marketingplan

Je bent langs geweest bij een vacaturehouder en zit weer achter je bureau. Je probeert te bedenken hoe je de werving van de toch wel lastige vacature aan wil gaan pakken. Het helpt dan om voor jezelf een kort job marketingplan te schrijven. Door een job marketingplan zorg je ervoor dat je veel planmatiger de werving aan gaat pakken dan dat je meteen de arbeidsmarkt inspringt en losse wervingsacties gaat lanceren. Een job marketingplan kost je niet veel tijd (+/- 15 min.) en zorgt ervoor dat je sneller, meer en betere kandidaten gaat aantrekken voor jouw vacature.

Een job marketingplan bestaat altijd uit zes onderdelen.

Teambeschrijving

Korte beschrijving van hoe het team eruitziet waarin de vacature speelt. Geef hierbij met name een beschrijving van personen, werksfeer, wie is de manager en geen droge feitelijkheden zoals een organogram.

USP’s vacature

Bepaal welke drie Unique Selling Points de basis gaan worden voor de vacaturetekst. Doe dit door te kijken welke ‘workdrivers’ (belangrijk in werk en werkgeverschap) voor de doelgroep van de vacature van belang zijn en zet deze af tegen hoe jullie daarop scoren als organisatie. Kijk daarnaast ook naar wat jouw concurrenten roepen naar de doelgroep en probeer zo onderscheidend mogelijk te zijn.

Online posting

Bepaal via welke onlinekanalen jij jouw vacature gaat verspreiden. Denk hierbij met name aan:

  • Welke social media
  • Welke generieke en welke niche jobboards
  • Welke vaksites

Bepaal jouw keuze op basis van inzicht in het mediagedrag van de doelgroep.

Referral

Bepaal hoe je referral in gaat zetten om via andere mensen kandidaten te werven. Ga je collega’s enthousiasmeren om mee te werven (employee referral) of ga je ook proberen via kandidaten (candidate referral) te werven. Maak een lijstje met wie van jouw collega’s/kandidaten je actief gaat benaderen om mee te werven.

Search

Bepaal of je ook actief gaat searchen naar kandidaten. Actief searchen helpt niet alleen bij hele schaarse doelgroepen maar ook bij juist hele ruime doelgroepen. Bij ruime doelgroepen voorkom je dat je wellicht tientallen kandidaten moet afwijzen wat meer tijd kost dan drie topkandidaten searchen. Bepaal via welke platformen je kandidaten gaat searchen (Linkedin, eigen CV database, Google, CV database job board, vaksites etc.).

Events

Bepaal of je ook events in wil zetten om te werven. Kijk hierbij of je zelf een inhouse event (business case, social event maar ook ‘bakkie koffie’ met de vacaturehouder) wil organiseren of dat je aan wil sluiten bij bestaande outhouse events (congressen, meetups, seminars, beurzen etc.). Events als wervingskanaal zijn vaak het meest geschikt als je meerdere vacatures binnen dezelfde doelgroep moet invullen.

Om het voor jou makkelijk te maken om een wervingsplan te maken heeft Brandchart Academy en “clickable template” voor je gemaakt dat je via het formulier aan de rechterkant van de pagina kunt downloaden.

Wil je meer leren over succesvol werven check dan ook onze recruitment en employerbranding en recruitmentmarketingopleiding.

Download hier de clickable template!

Om het voor jou makkelijk te maken om een wervingsplan te maken hebben we en “clickable template” voor je gemaakt.

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

ONLINE TRAINING VACATURETEKSTEN SCHRIJVEN

KRACHTIGE VACATURES DIE OPTIMAAL VINDBAAR ZIJN

Een goede vacaturetekst is het ultieme middel om snel, veel en kwalitatieve kandidaten te laten reageren op een vacature. In deze online training reiken we je een methode aan waarmee je elke keer weer de beste vacaturetekst maakt die ook nog eens gevonden wordt! Leer hier hoe je de ultieme vacaturetekst kan opbouwen. Download de Online Training!

VOLG HIER JE ONLINE TRAINING!