Hoe zorg je ervoor dat kandidaten daadwerkelijk JA zeggen?

Hoe zorg je ervoor dat kandidaten daadwerkelijk JA zeggen?

Tegenwoordig zijn recruiters actief bezig met onderwerpen als arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Jobmarketing. We doen er alles aan om de kandidaat op gesprek te laten komen, maar doen we er vervolgens ook alles aan om de procedure zo goed mogelijk te laten verlopen? Hoe vaak hoor je nog dat kandidaten volgende week gebeld worden en uiteindelijk vrijdag om 16:30 of maandag die week daarna gebeld worden? Wegens de grote werkdruk en adhoc werkzaamheden lijkt een goede Candidate Experience vaak toch nog niet te lukken.

Steek tijd en energie in de CX

Wist je dat je nog ruim 30%van de sollicitanten kan verliezen door een slechte Candidate Exprience? Daarnaast zorgt een goede Candidate Experience ervoor dat kandidaten jou gaan aanraden als werkgever en reclame voor het corporate brand. Tijd dus om meer tijd en energie te steken in die laatste stap, de Canddiate Experience. Wij hebben het begrip Candidate Experience als volgt omschreven:

“De Candidate Experience omvat alle interacties op de arbeidsmarkt met het recruitmentproces van de organisatie”.

Verwachtingen overtreffen

De Candidate Experience begint al vanaf het eerst contactmoment tussen de organisatie en de kandidaat. Deze contactmomenten kunnen ook wel interacties of touchpoints genoemd worden. De eerste stap is om alle verschillende interacties en touchpoints inzichtelijk te krijgen. Vervolgens moet je de interacties vormgeven en bepalen hoe je een goede indruk bij de kandidaat kan achterlaten.

Probeer bij iedere interactie de verwachtingen van de kandidaat te overtreffen. Bijvoorbeeld Rituals die al haar afgewezen kandidaten een kleinigheidje toestuurt of een ambulancedienst die haar sollicitatiegesprekken in de ambulance voert.

Het proces van een organisatie vs. Het proces van een kandidaat

De Candidate Experience is een proces waarbij de organisatie en kandidaat elkaar beoordelen en uiteindelijk bepalen of zij bij elkaar passen. Globaal gezien gaat de kandidaat door drie fases heen, namelijk Oriëntatiefase, Exploratiefase en Beslisfase.

Candidate experience

Iedere fase heeft eigen aandachtspunten. Zo is het voor de oriëntatiefase belangrijk om de juiste informatie te verschaffen. Hierbij is informatie over de organisatie, afdeling, functie en cultuur essentieel voor de kandidaat.

Daarnaast is een unieke en doelgroepgerichte propositie belangrijk. Daarentegen is het in de exploratiefase belangrijk dat de recruiter informatief en professioneel is.

In deze fase moet je ervoor zorgen dat de procedures soepel verlopen en de kandidaat op de hoogte is van de vervolgstappen.

Probeer dus ieder gesprek af te ronden met een vervolgstap en houd je aan de gemaakte afspraken.

Laat je organisatie zien tijdens de CX!

Om net dat extra stapje te zetten en onderscheidend te zijn adviseren wij de EVP’s en USP’s mee te nemen in de Candidate Experience. Neem dit niet alleen mee in de vacatureteksten en gesprekken, maar probeer dit ook echt te laten blijken. Laat die gelijke en informele cultuur ook door blijken in de selectiegesprekken.

Daarentegen kan je professionaliteit laten zien door afspraakbevestigingen en gedrag van de gesprekspartners. Bepaal per interactie hoe je de EVP’s en USP’s kunt laten zien aan de kandidaat. Zo wordt de kans nog groter dat de kandidaat uiteindelijk ja zegt tegen jouw aanbod!

Evalueer & optimaliseer

Ook bij de Candidate Experience gaat de uitspraak ‘Meten is weten’ op. Aangezien de Candidate Experience volledig draait om de beleving van de kandidaat is het raadzaam om de meningen van de kandidaat te blijven pijlen. Focus hierbij zowel op de overall beleving als op de beleving per processtap. Een goede manier om dit te meten is door middel van de Netto Promotor Score.

Neem de feedback uit de evaluatie mee en gebruik dit om de Candidate Experience continu te optimaliseren.

Wil jij meer weten over het onderwerp Candidate Experience of over andere recruitmentgerelateerde onderwerpen? Neem dan een kijkje naar onze Summer Bootcamp. Wil je graag profiteren van onze kennis? Schrijf je dan nu rechts in op onze nieuwsbrief!

PROFITEER VAN ONZE KENNIS!

dit vind je misschien ook interessant:

imago-tracker-header

Imago Tracker

Realtime inzicht in jouw arbeidsmarktimago. Een effectieve arbeidsmarktstrategie aan de hand van realtime inzicht in jouw arbeidsmarktimago.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.

e-mail marketingOriƫntatie kanalen