Hoeveel invloed heeft de eindstatus van de kandidaten op de beleving van de CX?

Hoeveel invloed heeft de eindstatus van de kandidaten op de beleving van de CX?

Vanaf 2019 zijn wij druk bezig met het uitvoeren van een grootschalig CX benchmark onderzoek. In totaal hebben kandidaten verdeeld over 18 werkvelden meegewerkt aan ons onderzoek. Van starter tot ervaren professional en van zorg tot IT. In dit blog zullen wij de eerste resultaten van de benchmark delen en een verschillenanalyse naar eindstatus maken.

Ons belangrijkste middel om de CX door te meten is d.m.v. de Candidate Promotor Score (CPS). Bij de CPS bereken je hoeveel kandidaten jouw organisatie aanraden als werkgever door het percentage detractors van de promotors af te trekken. Wil jij ervoor zorgen dat meer kandidaten jouw promoten? Onderzoek dan de onderdelen die de detractors onvoldoende ervaren.

Als we kijken naar de gemiddelde CPS over alle respondenten dan is dit 31. Dat lijkt erg positief, maar als we een onderverdeling naar eindstatus maken, dan blijken zowel de CPS van afgewezen als teruggetrokken kandidaten onder de norm van 0. Daarentegen is de CPS van aangenomen kandidaten 84 (!). De eindstatus heeft dus ontzettend veel invloed op de beleving van de gehele CX.

Naast de CPS hebben wij ook de verschillende touchpoints onderzocht. Ieder touchpoint is een contactmoment tussen de kandidaat en de organisatie. Ook de touchepoints worden veel positiever ervaren door de aangenomen kandidaten dan door de teruggetrokken en afgewezen kandidaten. Waar de aangenomen kandidaten de touchepoints gemiddeld een 4,3 geven op een schaal van 1 tot 5, is dit bij afgewezen kandidaten 3,5 en bij teruggetrokken kandidaten 3,7.

Download rechts op deze pagina de score per touchpoint

Wil jij ook ontdekken hoe jouw CX ervaren wordt? Doe dan geheel kosteloos mee aan onze CX benchmark en ontvang een rapportage speciaal voor jouw organisatie! Voor vragen neem contact op met Chantal Verkuijlen of +31 6 58708014.

Download hier de score per touchpoint

Hoeveel invloed heeft de eindstatus van de kandidaten op beleving van de CX? Download hier de score per touchpoint!

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

header-sidekick

Sidekick

De Slimste weg naar talent. Meer en betere kandidaten werven met behulp van haarscherpe inzichten in jouw doelgroep.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.

Oriëntatie kanalen