Doelgroepmarketing in vier stappen

Doelgroepmarketing in vier stappen

In een schaarse arbeidsmarkt is het van belang dat jouw organisatie ‘top of mind’ is voor jouw belangrijke doelgroepen. Met ‘ simpele’ jobmarketing kom je er niet meer. Jij moet al een voorkeurspositie hebben bij je doelgroep voordat je een vacature hebt. hoe zorg je ervoor dat de doelgroep jou al kent voordat je een vacature hebt? Het antwoord hierop is doelgroepmarketing.

Bij doelgroepmarketing zorg je ervoor dat de bekendheid en voorkeurspositie van jouw organisatie verbeterd of verder geoptimaliseerd wordt onder specifieke doelgroepen. Maar hoe zet je op succesvolle doelgroep marketing op? Uit ervaring weten we dat er vier stappen zijn die je kan volgen om succesvol doelgroepmarketing op te zetten.

Stap 1 Doelgroepsegmentatie bepalen

Doelgroepmarketing start altijd met het bepalen welke doelgroepen voor jouw organisatie van belang zijn. Bepaal dit op basis van vacatures die je het afgelopen jaar gehad hebt. Cluster vacatures in doelgroepen door gelijksoortige vacatures bij elkaar te nemen (bijvoorbeeld. een Java Developer en een .Net Developer vormen samen de doelgroep Developers).

Stap 2 Target Value Proposition bepalen

Voor die doelgroepen die schaars zijn en een hoge business impact hebben bepaal je de Target Value Proposition (TVP). Dit doe je door te kijken wat de doelgroep aantrekkelijk vindt in werk en werkgeverschap. (onderzoek dit binnen jouw eigen organisatie of laat doelgroeponderzoek doen) Kijk op welke aspecten jouw organisatie hoog scoort (bijvoorbeeld. cultuur of carrièremogelijkheden) en waarop jouw arbeidsmarkt concurrenten laag scoren. Kies max 2/3 aspecten waarop jij jouw TVP baseert.

Stap 3 Media mix bepalen

Je kunt nog zo’n mooie TVP hebben bepaald maar als je die niet communiceert weet jouw doelgroep nog steeds niet hoe aantrekkelijk je bent. Om jouw TVP te communiceren bepaal je via welke kanalen (generieke media, oriëntatiekanalen, vaksites, social media) je de doelgroep het best kan bereiken met jouw boodschap. Doe hiervoor onderzoek binnen de doelgroep in jouw organisatie of laat dit door een externe partij doen.

Stap 4 Resultaat evalueren

In de laatste stap meet je hoe succesvol jouw doelgroepbenadering is geweest. Hoe je dit het beste kan doen is door een doelgroep pagina te creëren op jouw werken bij site (dit is sowieso een goed idee los van evalueren). Vervolgens ga je via Google Analytics kijken hoeveel unieke bezoekers je per periode hebt. Hierbij geldt hoe meer bezoekers hoe hoger de bekendheid van de organisatie is. Daarnaast is het belangrijk te bekijken wat de gemiddelde verblijfstijd op de pagina is. Hierbij is de regel hoe langer de bezoekers op de pagina blijven hoe groter de kans dat zij een voorkeur voor jou als werkgever ontwikkelen.

Doelgroepmarketing ontwikkelen kost best wel wat tijd maar eenmaal opgezet zal je merken dat jouw vacatures een stuk sneller en met betere kandidaten ingevuld zullen worden. Om je te helpen met het opzetten van doelgroepmarketing creëerden we een clickable marketingplan voor je.

Met de marketingplan template kun je snel en overzichtelijk een doelgroep plan maken en uitvoeren.Download de template via het formulier aan de rechterkant van deze pagina.

Veel succes met het opzetten van doelgroep marketing voor jouw organisatie!

Download template!

Met de marketingplan template kun je snel en overzichtelijk een doelgroep plan maken en uitvoeren. Download de template hier.

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

adobestock_101712336

Onderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

PROFITEER VAN ONZE KENNIS!


Ontvang jij onze nieuwsbrief al? Schrijf je dan snel in en ontvang nog snel jouw recruitment template handboek voor het einde van het jaar!

Profiteer van onze kennis