Wat zijn interessante alternatieve werkvelden?

Wat zijn interessante alternatieve werkvelden?

Door de krappe arbeidsmarkt zijn sommige werkvelden helemaal uitgeput. De vraag is vele malen hoger dan het aanbod. Juist voor die werkvelden kan het raadzaam zijn om verder te kijken dan het eigen werkveld en werknemers uit andere werkvelden te werven. Het voordeel hiervan is dat de potentiële doelgroep vele malen groter wordt, maar het nadeel is dat de nieuwe werknemers nog ervaring missen. Goede begeleiding en eventuele opleidingen zijn dus een must.

Brandchart heeft onderzoek gedaan per werkveld welke andere mogelijke werkvelden interessant zijn bij de werving van personeel. De respondenten (N=5458) hebben aangegeven welke werkvelden, buiten hun huidige werkveld om zij interessant zouden vinden. Let hierbij wel op; voor een groot deel van de respondenten heeft het huidige werkveld de grootste voorkeur.

Respondenten uit het werkveld Science overwegen een baan in Data Science en andersom

Wat in bijgevoegde tabel meteen opvalt, is dat sommige werkvelden aanzienlijk populairder zijn dan andere. Voorbeelden van populaire werkvelden zijn Onderwijs, Zorg, Management en Marketing & Communicatie. Zo geeft 29% van de respondenten uit het HR-werkveld aan een voorkeur te hebben voor het werkveld ‘Management’. Voor deze werkvelden lijkt werving buiten het eigen werkveld om kansrijk. De werkvelden Data Science, Juridisch, HR en Science zijn daarentegen minder populair, maar ook voor deze werkvelden zijn mogelijkheden. Zo geven veel Scientisten (18%) aan het werkveld ‘Data Science’ te overwegen en andersom (16%). Werven in een ander werkveld lijkt interessant te worden vanaf 10%.

Wat maakt jouw werkveld aantrekkelijk t.o.v. overige werkvelden?

Wij begrijpen dat werving uit andere werkvelden niet de meest voor de hand liggende keuze is. Mocht je toch nieuwe werkvelden overwegen bij de werving, dan adviseren wij goed na te denken over de USP’s van het nieuwe werkveld. Zo kan het voor mensen uit de zorg een groot voordeel zijn om niet meer in het weekend of avonduren te hoeven te werken. Terwijl een voordeel voor werken in de zorg het menselijke contact en de maatschappelijke bijdrage is. Daarnaast kan bijgevoegde tabel gebruikt worden voor interne werving. Het helpt dan niet het probleem van de werving tekorten op te lossen binnen de organisatie, maar zorgt wel voor nieuwe mogelijke uitdagingen voor het huidige personeel.

Download de infographic via het download form aan de rechterkant van deze pagina.

Wil jij jouw doelgroep nog beter leren kennen? Vraag dan nu een demo aan voor onze Sidekick tool!

Download infographic!

Bekijk hier welke andere werkvelden interessant zijn voor jouw organisatie!

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

PROFITEER VAN ONZE KENNIS!


Ontvang jij onze nieuwsbrief al? Schrijf je dan snel in en ontvang nog snel jouw recruitment template handboek voor het einde van het jaar!

Profiteer van onze kennis