Neuromarketing in recruitment

Neuromarketing in recruitment

We beginnen onszelf steeds beter te begrijpen. Waar we vroeger keuzes maakten op onderbuikgevoelens en alleen konden vastleggen wat we van buitenaf zagen, beginnen we nu steeds dieper in het brein te kijken en worden er patronen blootgelegd die leiden tot het maken van keuzes. Met behulp van neuromarketing wordt het keuzeproces van een consument blootgelegd. Deze inzichten helpen de marketeer weer met het inspelen op het keuzeproces van de consument. Maar als we consument nou eens vervangen door kandidaat/sollicitant, kunnen we dan invloed uitoefenen op het keuzeproces van de kandidaat? Binnen Brandchart houd ik me bezig met Recruitment Neuromarketing, en de resultaten bieden brede inzichten per doelgroep.

Binnen neuromarketing worden er over het algemeen vier methoden gebruikt.

Eye-tracker: Waar kijkt de doelgroep naar?

In een wereld waar tijd steeds schaarser wordt leest men steeds haastiger. Dit maakt het belang van de juiste positie steeds groter. Door vast te leggen waar de doelgroep naar kijkt, weet je waar je wat moet zetten. Denk hierbij aan werkgevers uitingen of vacatureteksten. Hoe verbeter je de leesbaarheid en waar zet je je USP’s?

EEG (elektro-encefalogram): Is het aantrekkelijk of niet?

Een EEG meet hersenactiviteiten. Hierdoor krijg je vooral inzichten of iemand zich aangetrokken voelt of niet. Dit laat bijvoorbeeld zien wanneer de aandacht verslapt tijdens het lezen van een vacaturetekst of het bekijken van een werkgevers uiting. In combinatie met de Eye-tracker kan worden geregistreerd waarnaar diegene kijkt als dit gebeurt.

Facial Expression Recognition: Welke emoties worden er geuit?

Door het detecteren van gezichtsexpressies kan in combinatie met een EEG kan betrouwbaarder worden gemeten of iemand zich aangetrokken voelt of niet. Daarnaast kunnen ook micro-expressies nauwkeurig worden gemeten. Deze bieden inzichten in welke emoties iemand beleeft op het moment van het zien van de werkgevers uiting of het lezen van een bepaald deel van de vacaturetekst.

fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging): Hoe komt dat?

Om erachter te komen wat er precies gebeurt worden de hersenactiviteiten blootgelegd. Dit gebeurt door een 3D hersenscan te maken die laat zien waar zuurstofrijk bloed is. Door dit bloot te leggen gaan we ervan uit dat hier een hersenactiviteit heeft plaatsgevonden. Elk deel van de hersens kent een functie, hiermee kunnen we aantonen wat iemand ervaart op welk moment. Denk aan het gevoel van vertrouwen, verwachting of begeerte tijdens het lezen van een vacaturetekst of het zien van een werkgevers uiting. Deze inzichten kunnen leidend zijn om erachter te komen waarom iemand wel of niet zou solliciteren bij je organisatie!

Wanneer je graag eens over toepassingen van “neuromarketing in recruitment” wil sparren, neem dan rechts in het formulier vrijblijvend contact op met Nils!

Vrijblijvend sparren!

Wil je graag sparren over de toepassing van “neuromarketing in recruitment”? Vul hier dan je gegevens in en dan neem ik met je contact op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

PROFITEER VAN ONZE KENNIS!


Ontvang jij onze nieuwsbrief al? Schrijf je dan snel in en ontvang nog snel jouw recruitment template handboek voor het einde van het jaar!

Profiteer van onze kennis