Referral recruitment; ambassadeurschap of aangenomen kandidaten?

Referral recruitment; ambassadeurschap of aangenomen kandidaten?

Ga je voor ambassadeurschap of aangenomen kandidaten?

Je kunt referral recruitment op heel veel manieren inrichten. Ondanks dat denken organisaties vaak dat referral recruitment niet werkt voor hun organisatie. Wat jammer is, want wij geloven oprecht dat referral recruitment voor iedere organisatie kan werken. Daarnaast is het ook nog eens de meest succesvolle manier van werven. Dus waarom zou je referral recruitment dan niet standaard onderdeel laten zijn van je wervingsaanpak? Juist, wij weten het ook niet. Bij het optuigen van referral recruitment geloven we in een strategische aanpak en daar nemen we je nu kort in mee.

Het is belangrijk een beleid op te zetten waar je vervolgens op kunt reflecteren en jouw referral proces op kunt blijven bijsturen. Een strategie bestaat wat ons betreft uit de volgende fases:

  1. Onderzoeksfase;
  2. Ontwerpfase;
  3. Implementatiefase;

 

Onderzoeksfase

De onderzoeksfase ga je in om te achterhalen wat voor jouw organisatie en jouw doelgroepen werkt. Je onderzoekt wat de bereidheid is tot het aandragen van een referral. En ook of een collega bereid is om jouw vacature of blog te delen. Wat is een gewenste incentive? Onderzoek wat de situatie van jouw de organisatie nu is en wat een gewenste situatie is voor de organisatie.

In de meest ideale situatie stel je deze vragen bij de hele organisatie, maar veelal zien we dat daar geen tijd/moeite voor wordt vrij gemaakt/genomen. Zorg daarom voor een goede afspiegeling van de interne doelgroep in jouw steekproef.

Bedenk tot slot ook dat je referral niet alleen inzet als jobmarketing kanaal, maar ook als employer branding kanaal. Hoe dat voor jouw organisatie werkt is ook zeker het onderzoeken waard.

 

Ontwerpfase

De opgehaalde inzichten uit de onderzoeksfase ga je gebruiken om het referral beleid voor jouw organisatie te ontwerpen. In deze fase maak je de blauwdruk van jouw referral beleid. Welke strategie en tactiek ga je hanteren om ervoor te zorgen dat referral recruitment een succesvol proces gaat worden voor jouw organisatie?

Denk hierbij aan het in kaart brengen van de beloningen die worden uitgereikt bij het aandragen van een referral. Maar ook, wie er verantwoordelijk is voor het uitreiken van de beloningen en wanneer een beloning wordt uitgereikt. Als je dat helder in kaart hebt kun je een bepaalde periode na start van de het proces heel helder reflecteren. Wat er weer voor zorgt dat je jouw processen kunt optimaliseren.

 

Implementatiefase

Zodra het ontwerp gemaakt is kan je het ontwerp gaan implementeren. Denk niet, oké en nu gaan we ervoor. De “Just do it” gedachte is wel iets wat je in deze fase wilt vastpakken, maar zorg er wel voor dat je dit gestructureerd doet. Maak eerst een overzicht van stappen die in de ontwerpfase zijn bedacht. Koppel daar vervolgens een tijdsduur aan en structureer deze stappen. Wat je vervolgens doet is inderdaad, “Just do it”.

Belangrijk wanneer je gaat implementeren is dat je de veranderingen in gedrag, wat het toevoegen/optimaliseren van deze wervingsaanpak nu eenmaal is, blijft monitoren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een vast moment per week of twee weken reserveert om de verandering te beoordelen en daar waar nodig bij te sturen.

Tot slot neem je de tijd om het nieuwe beleid te laten landen binnen de organisatie. Denk aan minimaal een half jaar tot een jaar na implementatie om de verandering te reflecteren. Doordat je verantwoordelijkheden en processen helder in kaart hebt gebracht in de ontwerpfase kun je heel gestructureerd het proces reflecteren.

 

Deze blog is geschreven door Mirte Romeijn namens Brandchart.

banner-lengte-250x600

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0