Referral recruitment; waarom zou je? En hoe dan?

Referral recruitment; waarom zou je? En hoe dan?

De term referral recruitment is misschien niet bij iedereen bekend en toch doen een hoop organisaties aan referral recruitment. Simpelweg is dit de manier waarmee je nieuwe collega’s werft met hulp van collega’s.
Het antwoord op de vraag waarom je referral recruitment in wilt zetten is heel simpel als je het mij vraagt. Het versterkt je recruitment proces. Zoals we eerder schreven in onze blog over employee advocacy wordt er 8x vaker gereageerd op content die gedeeld wordt. Het wekt vertrouwen dat de organisatie leuk moet zijn om bij te werken.

Ga, wil of ben je actief met referral recruitment bezig, zijn er in mijn ogen drie belangrijke aspecten die antwoord geven op hoe je dat wilt doen.

  1. Motivatie
  2. Strategie
  3. Herhaling

Motivatie
Zorg ervoor dat je collega’s het nut inzien van hun hulp bij recruitment. Zolang je collega’s niet beseffen dat het kan bijdragen, is de kans dat zij inzien dat hulp van belang is minimaal. Pas nog hoorde ik in een sessie dat men vaak denkt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor recruitment en alleen ligt bij de dienst die zij leveren. Ik stelde in die sessie al snel de vraag; en als je collega’s door wel te helpen beter werk kunnen leveren, zouden ze het dan wel begrijpen? Hier volgde een discussie uit, waaruit blijkt dat men vaak de “pijn” niet voelt.

Je kan soms op weerstand stuiten. Mijn advies is om niet alleen de managers, maar ook de collega’s op de “vloer” te betrekken bij het proces. En dat laatste doe je in mijn ogen al voordat je ze vraagt jouw vacature, blog, vlog of andere content te delen. Betrek je collega’s bij het maken van content en laat ze shinen door ze aan het woord te laten.

Strategie
Werk eenduidig door een strategie uit te werken. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende wat-, wie-, waar-, waarom-vragen:

  • Wat wil ik dat er wordt gedeeld?
  • Door wie wil ik dat de vacature of content wordt gedeeld?
  • Op welke kanalen werkt dit voor onze organisatie?
  • Werken we wel of niet met een incentive/beloning? En als we daar wel mee werken; is die dan individueel of op teamniveau? En doen we dat dan door middel van een vergoeding/bon of door middel van een ervaring?
  • Hoe vaak wil ik mijn collega’s vragen iets te delen?

Zodra je dit helder hebt kan je van start.

Herhaling
De kracht van herhaling kan je in referral recruitment op verschillende manieren interpreteren. Enerzijds doordat je meerdere keren aan je collega’s vraagt om iets te delen. Aan de andere kant wordt daardoor jouw content of vacature op meerdere plekken getoond. En tot slot vind ik dat de kracht van herhaling zit in de continuïteit van jouw referral recruitment. Eenmalig iets opzetten en er dan vervolgens geen tijd meer voor hebben versterkt je proces niet. Al met al geldt dat alles elkaar versterkt.

Natuurlijk worden de drie aspecten motivatie, strategie en herhaling versterkt als jouw vacatures en content in een mooie look & feel zijn gegoten. Zoals we allemaal bij Brandchart geloven is dat wanneer de gedachte erachter goed is, de look & feel automatisch volgen.

Deze blog is geschreven door Mirte Romeijn namens Brandchart.

banner-lengte-250x600

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0