Talentpooling II: het sales systeem voor recruitment

Het sales systeem voor recruitment.

Dit blog is het tweede blog in een serie van zeven blogs over hoe je als organisatie succesvol talentpooling op kunt zetten. Lees hier het voorgaande deel: link.

Wanneer je als recruiter aan talentpooling wil gaan doen dan is een essentiële voorwaarde dat je een CRM-systeem hebt wat jouw inspanningen op talentpooling gebied ondersteunt. Een CRM oftewel Candidate Relationship Managementsysteem zorgt dat je op effectieve maar vooral ook efficiënte wijze jouw talentpools kan managen. Een CRM-systeem is geen ATS oftewel Applicant Tracking System. Een ATS is bedoeld om de ‘boekhouding’ van het recruitment proces te doen zoals het posten van vacatures en het processen van sollicitanten. Een CRM-systeem kan je zien als het ‘sales systeem’ voor recruitment, het stelt je in staat één op één relaties aan te gaan met (potentiële) kandidaten oftewel prospects.

In de markt zijn er steeds meer CRM-systemen voor recruitment te vinden. Alhoewel CRM voor recruitment nog steeds in prille ontwikkeling is zijn de voorspellingen wel al dat CRM-systemen op middellange termijn het ATS als kernsysteem voor recruiters zal gaan vervangen. Wanneer je als recruiter aan de slag wil gaan met een CRM-systeem dan zijn er een aantal kernfunctionaliteiten die belangrijk zijn om terug te zien in een systeem.

Contactmanagement
In contactmanagement wil je graag dat alle contactgegevens van prospects gestructureerd opgeslagen en goed doorzoekbaar zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het belangrijk toestemming hebben/vragen om prospects op te nemen in jouw talentpool (consent).

Interactiemanagement
Met interactiemanagement bedoelen we dat je structureel contactmomenten als een telefonisch of online contact wil kunnen opslaan in het systeem. Interactiemanagement zorgt ervoor dat je met grote groepen prospects toch een persoonlijke relatie kan opbouwen omdat je in het systeem terug kan zien wat je in het laatste contact met iemand besproken hebt.

Workflow management
Workflow management zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk taken in het CRM-proces kunt automatiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan functionaliteit die je eraan herinnert dat je een prospect op een bepaalde datum terug moet bellen.

Communicatiemanagement
Met communicatiemanagement zorg je ervoor dat je op efficiënte wijze in contact kan blijven met prospects in de talentpool. Denk hierbij aan een slimme e-mail functionaliteit, communiceren via Whatsapp of de inzet van chatbots voor talentpools.

Reportingmanagement
Met reportingmanagement zorg je ervoor dat je alle data en KPI’s die gerelateerd zijn aan taletnpooling makkelijk uit het systeem kan halen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveelheden prospects in een talentpool, percentage dat uitstroomt naar het selectieproces, percentage dat zich uitschrijft uit de talentpool etc.

Succesvol beginnen met talentpooling begint dus met een investering in een CRM-systeem en de inrichting ervan. Zonder CRM-systeem is talentpooling altijd gedoemd te mislukken!

Dit blog is geschreven door Sandor Snoeren, managing director van Brandchart.

banner-lengte-250x600

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0