Talentpooling III: De drie basisregels bij het opzetten van talentpools

De drie basisregels bij het opzetten van talentpools

Dit is het derde blog in een serie van zeven blogs over hoe je als organisatie succesvol talentpooling kunt opzetten. Lees hier het voorgaande deel: ‘Het sales systeem voor recruitment’.

Wanneer je jouw CRM systeem goed hebt ingericht ben je bijna klaar om jouw talentpools te gaan vullen met toekomstig talent voor jouw organisatie. Voordat je hiermee echter gaat starten is er nog één stap die je moet nemen voordat je begint met vullen van de talentpools namelijk ‘gatekeeping’.

Met gatekeeping bedoelen we dat je zorgt dat je de toegang naar jouw talentpool niet wagenwijd openzet. Je wil dat er alleen maar prospects in jouw talentpool komen die daadwerkelijk in de toekomst ook in het selectieproces gaan instromen. Gatekeeping doe je op basis van drie criteria.

Valt een prospect binnen de doelgroepsegmentatie?

Je wil alleen prospects in je talentpool hebben die daadwerkelijk een kans maken om in de toekomst in het selectieproces in te stromen. Als jij als organisatie altijd een wo niveau als functie-eis stelt voor developers wil je geen hbo opgeleide developer prospects in je talentpool hebben. Door een goede doelgroep segmentatie te maken (sowieso een goed idee!) kun je aan de hand van werkveld/werkervaring en opleidingsrichting en opleidingsniveau bepalen wie je toelaat tot jouw talentpool.

Is een prospect gemotiveerd voor de organisatie?

Je wil alleen prospects in jouw talentpool hebben die daadwerkelijk gemotiveerd zijn om op een toekomstig moment het selectieproces in te stromen. Prospects die dit niet zijn wil je niet in jouw talentpool hebben tenzij je het gevoel hebt dat je hen over tijd heen wel gemotiveerd kan krijgen. Zorg sowieso dat prospects altijd weten dat ze in jouw talentpool zitten anders heb je direct een AVG-issue te pakken.

Wanneer wil een prospect in beweging komen?

Een belangrijk vraag die je een prospect stelt voordat hij in jouw talentpool terecht komt is wanneer hij denkt open te staan voor een andere baan. We noemen dit ook wel de ‘ready to move’ status van een prospect. Je wil dit vragen omdat als je een talentpool gevuld hebt met prospects die allemaal pas over twee jaar in beweging willen komen er dus de komende twee jaar niemand gaat uitstromen richting het selectieproces. Wanneer je de ready to move status weet van een prospect weet je ook wanneer je deze persoon kunt benaderen met een vacature bij jouw organisatie.

Zonder goede gatekeeping is het risico zeer groot dat je ineffectieve talentpools aan het creëren bent en dat je dus veel tijd en geld investeert in de verkeerde prospects. Richt gatekeeping dan ook altijd goed in voordat je start met instroom creëren voor jouw talentpool.

Dit blog is geschreven door Sandor Snoeren, Managing Director van Brandchart.

banner-lengte-250x600

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0