Heeft werkervaring daadwerkelijk invloed op wat wij belangrijk vinden in werk?

Heeft werkervaring daadwerkelijk invloed op wat wij belangrijk vinden in werk?

Als recruiter is het natuurlijk ontzettend belangrijk om te weten wat jouw doelgroep belangrijk vindt in werk of werkgever. Pas als je dat weet kan je jouw propositie opstellen en de ideale vacaturetekst schrijven. Waar we vaak geen rekening mee houden is de invloed van werkervaring op die ideale propositie. We kennen allemaal de verhalen dat young-professionals staan te springen om ontwikkelingsmogelijkheden, terwijl dit voor de vijftigplusser niet meer zo hoeft. In dit blog onderzoeken we deze theorieën en geven we aan hoe je dit kan gebruiken voor de propositie.

Naar aanleiding van een grootschalig onderzoek (N=5458) hebben wij de invloed van werkervaring onderzocht. Hiervoor hebben wij ons Werkdimensie model gebruikt. Het Werkdimensie model gaat ervan uit dat vijf dimensies belangrijk zijn bij een baankeuze, namelijk Functie-inhoud, Arbeidsvoorwaarden, Ontwikkelingsmogelijkheden, Cultuur en Type bedrijf.

Functie-inhoud
0-2 jaar 72%
3-7 jaar 67%
8-14 jaar 72%
15+ 74%
Ontwikkelingsmogelijkheden vooral belangrijk voor medewerkers met 0-7 jaar werkervaring

Zoals in de inleiding al vermeld is natuurlijk de grootste aanname dat de behoefte aan de dimensie ‘Ontwikkelingsmogelijkheden’ afneemt naarmate het aantal jaren werkervaring oploopt. Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers met 0-2 jaar werkervaring (63%) en 3-7 jaar werkervaring (64%) een grotere behoefte hebben aan ontwikkelingsmogelijkheden. Bij werknemers met meer dan 7 jaar werkervaring loopt de behoefte aan ontwikkeling snel af. Waar dit bij werknemers met 8-14 jaar 56% is, is dit bij werknemers met 15+ jaar werkervaring slechts 42%.

Mate waarin we arbeidsvoorwaarden belangrijk vinden neemt toe

In tegenstelling tot de dimensie ‘Ontwikkelingsmogelijkheden’ neemt de mate waarin wij de dimensie ‘Arbeidsvoorwaarden’ belangrijk vinden juist toe met het aantal jaren werkervaring. Wat opvallend is, is dat de dimensie ‘Arbeidsvoorwaarden’ bij iedere doelgroep vanaf 3 jaar werkervaring de belangrijkste dimensie is.

Young Professionals vinden de organisatiecultuur belangrijker

Wat voor ons verassend is, is het verband tussen cultuur en het aantal jaren werkervaring. Waar voor werknemers met 0-2 jaar werkervaring 40% aangeeft de dimensie ‘Cultuur’ belangrijk te vinden, is dit bij werknemers met 15+ jaar werkervaring slechts 32%. Wij verwachten dat dit komt doordat de jongere doelgroepen vaak afhankelijker zijn van de behulpzaamheid en openheid van collega’s dan andersom.

Houd rekening met het gevraagd aantal jaren werkervaring bij de propositie!

Geconcludeerd kan worden dat het aantal jaren werkervaring sterke invloed heeft op de ideale propositie. Bij het ontwerpen van een propositie is het dan ook niet alleen belangrijk om te kijken naar de doelgroep, maar ook te kijken naar de senioriteit van de vacature. Zo adviseren wij voor werknemers met 0-2 jaar werkervaring meer nadruk te leggen op de dimensie ‘Cultuur’. Daarnaast adviseren wij voor werknemers met 0-7 jaar werkervaring de doorgroeimogelijkheden te benadrukken. Daarentegen adviseren wij voor werknemers met meer dan 8 jaar werkervaring de arbeidsvoorwaarden extra toe te lichten.

Download de infographic via het download form aan de rechterkant van deze pagina.

Wil jij meer weten over het creëren van de ideale propositie of wat doelgroepen belangrijk vinden in werk? Vraag dan nu een demo aan voor Sidekick! Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp neem dan contact met ons op via chantal@brandchart.nl of 06-58708014.

Download infographic!

Download hier de infographic “Aantal jaren werkervaring”

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

PROFITEER VAN ONZE KENNIS!


Ontvang jij onze nieuwsbrief al? Schrijf je dan snel in en ontvang nog snel jouw recruitment template handboek voor het einde van het jaar!

Profiteer van onze kennis