Campus Persona’s

Campus Persona's

Het lijkt ver weg maar over een maand begint al weer het nieuwe college jaar en daarmee het campus seizoen 2019/2020. Om het nieuwe campus seizoen goed te beginnen helpt het om employer branding en werving zoveel mogelijk planmatig aan te gaan vliegen. Zonder plan loop je vaak vast in de wirwar aan mogelijkheden die het communiceren met studenten en starters biedt en ben je minder succesvol aan het einde van het campus seizoen. Een middel dat je hierbij kan helpen is het maken van campus persona’s.

Persona’s

Een belangrijk hulpmiddel bij het planmatig benaderen van de studenten/starters doelgroep is het werken met een campus persona. Een (campus) persona is een beschrijving van de doelgroep die jij zoekt waarbij je de doelgroep zo persoonlijk mogelijk beschrijft middels een aantal kenmerken.

Er zijn een aantal voordelen aan het werken met campus persona’s:

  • Door inzichten die in het persona staan ga je minder vanuit aannames over de campus doelgroep werken.
  • Door de gepersonaliseerde manier van weergeven kan iedereen meteen een gevoel krijgen bij de doelgroep.
  • Iedereen (recruitment, employerbranding, HR, business) gaat op dezelfde manier naar de doelgroep kijken en handelen.

Op basis van het bovenstaande vormt de persona het hart van alles wat jij wil gaan doen op de campus in het komende campus seizoen.

Onderdelen van een persona

Wanneer je een persona wil gaan bouwen dan zijn er een aantal onderdelen die je hierin zeker terug wil laten komen.

Personificatie

Het belangrijkste aan een persona is dat de doelgroep heel persoonlijk wordt beschreven. Gebruik daarom altijd een fictieve naam voor jouw doelgroep (Erik de Econometrist). Gebruik ook een foto die representatief is voor de doelgroep en gebruik ‘quotes’ van de doelgroep die laagdrempelig een belangrijk inzicht in de doelgroep geven.

Demografie

Bestaat jouw campus doelgroep met name uit mannen of vrouwen, welke opleidingen (zowel qua richting als niveau volgen ze), waar wonen ze, wat is de gemiddelde leeftijd.

Motieven

Beschrijf hier wat de campus doelgroep belangrijk vindt in (toekomstig) werk en werkgeverschap.

Oriëntatiegedrag

Beschrijf hier hoe jouw doelgroep op zoek gaat naar een eerste baan (stage, vacaturesite, events etc). Ben hier zo specifiek mogelijk in.

Mediagedrag

Beschrijf hier het mediagedrag van doelgroep, met andere woorden hoe kan ik de doelgroep bereiken (social media, algemene websites, blogs etc.)

Persoonlijkheid

Beschrijf hier de overall persoonlijkheid van jouw doelgroep aan de hand van karaktereigenschappen. Dit gaat je helpen om de doelgroep op de juiste wijze aan te spreken.

Ben je eenmaal klaar met het maken van jouw campus persona verspreidt deze dan onder zoveel mogelijk mensen die binnen jouw organisatie iets met deze doelgroep doen. Op die manier zorg je op een laagdrempelige wijze voor een boost in jouw werving van de doelgroep.

Om het voor jou makkelijk te maken om met persona’s te gaan werken hebben we al een ‘clickable template’ voor je gemaakt waardoor je in korte tijd zelf een persona kunt maken.

Download de template via het download form aan de rechterkant van deze pagina.

Heb je verder hulp nodig bij het verkrijgen van data en inzichten om jouw persona te vullen check dan hier hoe we je daarbij kunnen helpen.

Download hier de Template “Campus Persona”

Om het voor jou makkelijk te maken om met persona’s te gaan werken hebben we al een ‘clickable template’ voor je gemaakt waardoor je in korte tijd zelf een persona kunt maken.

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

header-sidekick

Sidekick

De Slimste weg naar talent. Meer en betere kandidaten werven met behulp van haarscherpe inzichten in jouw doelgroep.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.

cx-benchmark