Candidate Experience: de eindstatus is essentieel

Candidate Experience: de eindstatus is essentieel

Data driven recruitment wordt steeds belangrijker en zeker in 2018 niet meer weg te denken! Veel recruitment professionals houden zich met name bezig met ‘de voorkant’ van de werving, maar hoe zonde is het als je na al dat harde werk je kandidaten weer kwijtraakt gedurende het sollicitatieproces?! Wist je dat zo’n 30% van de kandidaten verloren gaat wanneer het sollicitatieproces niet aansluit bij hun verwachtingen en wensen? Om nog maar te zwijgen over het effect van een negatieve Candidate Experience op het imago van jouw organisatie in de externe arbeidsmarkt. Bewust omgaan met de Candidate Experience verhoogt dus niet alleen het aantal kandidaten binnen het huidige sollicitatieproces, maar zorgt in de toekomst ook voor een gemakkelijkere werving van sollicitanten.

Bewust omgaan met de Candidate Experience
Voordat je bewust om kunt gaan met de wensen van jouw doelgroepen binnen een sollicitatieproces zul je moeten kijken wat de status quo is en wat jullie doelgroepen hiervan vinden. Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op de ervaren Candidate Experience en je zult hiermee rekening moeten houden in het onderzoeken daarvan. Eén van die factoren bespreken we vandaag in deze blog. Voor we daar dieper induiken is het goed om te weten hoe de Candidate Experience gemeten wordt.

Bij Brandchart meten wij de Candidate Experience met de zogenoemde Netto Promotor Score (NPS). Dit is een score die weergeeft in welke mate de kandidaten het solliciteren bij jouw organisatie aanbevelen aan kennissen of vrienden op een schaal van 1 tot 10. De eindscore, ofwel de NPS, kan variëren van -100 tot 100. Waarbij een negatieve score zorgt voor een negatieve marktbewerking en een positieve score voor een positieve marktbewerking. Hoe hoger deze score hoe beter jouw Candidate Experience is en hoe positiever (ex)kandidaten zijn over jouw organisatie.

Kijk verder dan je eigen personeel
De Candidate Experience laten evalueren door je eigen kersverse personeel lijkt misschien een snelle manier om inzicht te krijgen in je actuele processen, maar hiermee kom je bedrogen uit. Uit twee recente onderzoeken bij onze opdrachtgevers (N=745) blijkt dat de Candidate Experience sterk afhangt van de uitslag van het sollicitatieproces. Wanneer kandidaten zijn aangenomen door de organisatie evalueren zij het proces vele malen positiever dan de kandidaten die zich hebben teruggetrokken uit de procedure of zijn afgewezen. Aangenomen kandidaten geven gemiddeld 106 tot 107 punten meer op een 200-punts schaal! In figuur 1 zie je de invloed van de uitslag van het sollicitatieproces – uitgesplitst in aangenomen, teruggetrokken en afgewezen – op de beoordeling van het proces.

Invloed van eindstatus op Candidate Experience.

Om te weten te komen wat je in het sollicitatieproces van jouw organisatie kunt aanpassen om beter aan te sluiten bij de wensen van jouw doelgroepen, zul je dus niet alleen naar de aangenomen kandidaten moeten kijken, maar juist ook naar de kandidaten die terug zijn gekeerd naar de arbeidsmarkt!

Luister naar de detractors
Om je Candidate Experience zo efficiënt mogelijk te optimaliseren, kun je het beste kijken naar de mensen die jouw organisatie momenteel niet zouden aanbevelen bij vrienden en kennissen. Door te kijken naar welke aspecten deze zogenoemde detractors als negatief ervaren, weet je welke aspecten je moet verbeteren om deze detractors om te kunnen buigen naar promotors! En precies dat is wat je wilt bereiken met een goede Candidate Experience: aangenomen of niet; iedereen moet promotor worden van jouw organisatie!

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

De Candidate Experience meten en optimaliseren binnen jouw organisatie? Lees hoe wij je hierbij kunnen helpen!