Laat kandidaten JA zeggen met een optimale Candidate Experience

Laat kandidaten JA zeggen met een optimale Candidate Experience

Tegenwoordig zijn recruiters steeds actiever bezig met onderwerpen als arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Jobmarketing. We doen er alles aan om de kandidaat te overtuigen om te solliciteren, maar doen we er vervolgens ook alles aan om de procedure zo goed mogelijk te laten verlopen? Helaas hoor je nog te vaak de verhalen dat er aan een kandidaat wordt beloofd dat hij volgende week gebeld zal worden, maar dat dit uiteindelijk niet gebeurd. Wegens de hoge werkdruk en de vele ad hoc werkzaamheden lijkt een goede Candidate Experience vaak nog niet te lukken.

Minder kandidaten verliezen

Wist je dat je nog ruim 30% van de sollicitanten kan verliezen door een slechte Candidate Exprience? Dit voorkom je met een goede Candidate Experience. Daarnaast zorgt een goede Candidate Experience ervoor dat kandidaten jou zullen aanraden als werkgever en zorgt het voor goede reclame van het corporate brand. Tijd dus om meer tijd en energie te steken in die laatste stap van het recruitmentproces: de Canddiate Experience. Wij omschrijven het begrip Candidate Experience als volgt:

“De Candidate Experience omvat alle interacties op de arbeidsmarkt met het recruitmentproces van de organisatie.”

Zet een stapje extra

De Candidate Experience begint al vanaf het eerste contactmoment tussen de organisatie en de kandidaat. Deze contactmomenten kunnen ook wel interacties of touchpoints genoemd worden. De eerste stap is om alle verschillende interacties en touchpoints inzichtelijk te krijgen. Vervolgens moet je de interacties vormgeven en bepalen hoe je een goede indruk bij de kandidaat kan achterlaten. Probeer bij iedere interactie de verwachtingen van de kandidaat te overtreffen. Bijvoorbeeld Rituals die al haar kandidaten, ook de afgewezen, een kleinigheidje toestuurt of een ambulancedienst die haar sollicitatiegesprekken in de ambulance voert.

Het proces van de kandidaat versus dat van de organisatie

De Candidate Experience is een proces waarbij de organisatie en de kandidaat elkaar beoordelen en uiteindelijk bepalen of zij bij elkaar passen. Globaal gezien gaat de kandidaat door drie fases heen, namelijk de oriëntatiefase, de exploratiefase en de beslisfase. Deze fases kun je naast de verschillende fases uit het proces van de organisatie leggen.

Geef elke fase je onverdeelde aandacht

Iedere fase heeft zo zijn eigen aandachtspunten. Zo is het voor de oriëntatiefase belangrijk om de juiste informatie te verschaffen. Hierbij is informatie over de organisatie, afdeling, functie en cultuur essentieel voor de kandidaat. Daarnaast is een unieke en doelgroepgerichte propositie belangrijk. In de exploratiefase is het daarentegen belangrijk dat de recruiter informatief en professioneel is. In deze fase moet je ervoor zorgen dat de procedures soepel verlopen en de kandidaat op de hoogte is van de vervolgstappen. Probeer dus ieder gesprek af te ronden met een vervolgstap en houd je aan de gemaakte afspraken.

Laat je organisatie zien!

Om net dat extra stapje te zetten en onderscheidend te zijn, adviseren wij zowel de Employer Value Proposition als de USP’s mee te nemen in de Candidate Experience. Neem dit niet alleen mee in de vacatureteksten, maar probeer dit ook echt te laten blijken. Zeg je in de vacature dat er sprake is van een informele cultuur? Zorg dan dat dit ook in de selectiegesprekken tot uiting komt. Staat professionaliteit in een hoog vaandel? Laat dit dan zien door middel van bijvoorbeeld afspraakbevestigingen en het gedrag van de gesprekspartners. Bepaal per interactie hoe je de EVP en de USP’s kunt laten zien aan de kandidaat!

Meten is weten

Ook bij de Candidate Experience gaat de uitspraak ‘Meten is weten’ op. Aangezien de Candidate Experience volledig draait om de beleving van de kandidaat is het raadzaam om de meningen van de kandidaat te blijven pijlen. Focus hierbij zowel op de overall beleving als op de beleving per processtap. Een goede manier om dit te meten is door middel van de Netto Promotor Score. Neem de feedback uit de evaluatie mee en gebruik dit om de Candidate Experience continu te optimaliseren.

Wil jij meer weten over het onderwerp Candidate Experience of over andere recruitmentgerelateerde onderwerpen? Schrijf je dan in voor onze maillijst!

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0