Hoe zoekt een recruiter een baan?!

Hoe zoekt een recruiter een baan?!

Recruiters zijn natuurlijk dag en nacht bezig met mensen te helpen bij een nieuwe passende baan. Begrippen als wervingskanalen en oriëntatiegedrag zijn de recruiter dan ook niet vreemd. De recruiters zijn niet alleen vaak bezig met het werven van nieuwe collega’s, maar vormt zelf ook een actieve doelgroep blijkt uit ons onderzoek. In dit blog bespreken wij hoe een recruiter zelf een baan zoekt. Naast dat dit blog hopelijk een feest der herkenning wordt, helpt het ook bij de werving van een nieuwe collega Recruiter. In totaal hebben 176 corporate recruiters meegewerkt aan onderstaande resultaten.

In de inleiding gaven wij het al aan; de recruiter is een zeer actieve doelgroep. In totaal geeft 38% van de doelgroep aan zich binnen nu en een jaar te gaan oriënteren op een nieuwe baan. Bij andere doelgroepen is dit gemiddeld tussen 25% en 30%. Niet heel gek aangezien de recruiter de hele werkdag bezig is met het matchen van organisaties en talent. Bij de werving van recruiters adviseren wij dan ook voornamelijk gebruik te maken van actieve wervingskanalen.

Het zakelijke netwerk is veruit het meest gebruikte oriëntatiekanaal van de doelgroep (71%), maar ook het privé netwerk wordt veel gebruikt bij de zoektocht naar een nieuwe baan (39%). Geconcludeerd kan worden dat een referral strategie een goed kanaal is om deze doelgroep te bereiken. Zorg dat hele recruitment-team het netwerk benaderd of bezoek recruitment-events voor de werving van jullie nieuwe collega.

Daarnaast geeft 57% van de doelgroep aan benaderd te worden d.m.v. actieve search bij de oriëntatie op een nieuwe baan. Als referral niet de gewenste resultaten oplevert, dan is gelukkig iedere recruiter op LinkedIn te vinden! Zorg er wel voor dat je een unieke en persoonlijke boodschap hebt. Juist omdat je je in het werkveld van de recruiter bevindt en zij kritisch zullen zijn.

Tot slot geeft 38% van de doelgroep aan zich te oriënteren via social media. Niet geheel verassend geeft 100% van de doelgroep aan wekelijks gebruik te maken van LinkedIn. Daarnaast zijn zij opvallend actief op Facebook (84%) en Instagram (63%). Deel berichten over de samenwerking, organisatie en het recruitment-team om in te spelen op de wensen van de recruiter.

Download nog meer actieve oriëntatiekanalen van de doelgroep rechts op de pagina.

Hopelijk helpt deze blog bij de werving van jouw nieuwe collega! Wil jij meer over deze of andere doelgroepen leren kennen of gewoon jouw werving een boost geven? Neem dan een kijkje bij Sidekick.

Download de top 10 oriëntatiekanalen

Hoe zoekt een recruiter een baan? Download hier nog meer actieve oriëntatiekanalen van de doelgroep.

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

header-sidekick

Sidekick

De Slimste weg naar talent. Meer en betere kandidaten werven met behulp van haarscherpe inzichten in jouw doelgroep.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.

Recruitment KPIcx-benchmark