E-book : Recruitment KPI’s

E-book : Recruitment KPI's

Meten is weten is steeds meer de norm aan het worden binnen recruitmentland. Maar als je nu zaken door wil gaan meten middels bijvoorbeeld KPI’s waar begin je dan?

Het nut van recruitment KPI’s

De afkorting KPI staat voor Kritische Prestatie Indicator. Een KPI meet dan ook hoe goed je als recruitment afdeling presteert op voor jouw organisatie belangrijke recruitment prestatiegebieden. KPI’s zijn dan ook nooit een doel op zich maar een middel om te kijken waar je de prestaties die belangrijk zijn voor de organisatie kunt blijven verbeteren. Een KPI heeft dus niet zoveel nut als je het via een mooi dashboard meet maar er vervolgens geen (verbeter)acties aan koppelt (wat helaas in de praktijk nog weleens gebeurt).

De belangrijkste KPI’s

Als je gaat starten met het gebruik van KPI’s zul je dus moeten bepalen welke prestatiegebieden jouw organisatie belangrijk genoeg vindt om die ook meetbaar te maken. Uit onze ervaring blijkt dat er een vijftal gebieden voor organisaties belangrijk zijn op recruitmentgebied:

  1. Kwaliteit van kandidaten/hires: weet ik de best passende kandidaat aan te trekken vanuit de markt en deze ook aan te nemen. KPI die hierbij hoort is de Quality of Hire.
  2. Tijdige levering: weet ik in de tijd die ervoor staat de juiste kandidaat aan te trekken. Deze KPI noemen we Leadtime of Fillrate
  3. Kwaliteit dienstverlening: weet ik zowel naar klant als kandidaat een goede recruitment dienstverlening neer te zetten. De KPI’s die hierbij horen zijn Client en Candidate Experience.
  4. Kosten van dienstverlening: hoeveel kosten moet ik maken om hires te realiseren. De KPI die hierbij hoort noemen we Cost per Hire.
  5. Tijdsinvestering in dienstverlening: hoeveel tijd moet de organisatie in recruitment steken (denk aan intakes, screening, interviewing etc.). Deze KPI noemen we Effort per Hire

Natuurlijk kan het aantal of welke gebieden waarop je wil meten verschillen per organisatie afhankelijk van de context en prioriteiten van de organisatie

Money talks

Wanneer je werkt met recruitment KPI’s dan zal je merken dat deze prima werken om jouw eigen recruitmentinspanningen te managen. Zodra je echter met deze KPI’s gaat communiceren met jouw organisatie merk je vaak dat de interesse verslapt. Reden hiervoor is dat ‘de business’ een andere taal spreekt dan recruitment KPI’s. De business spreekt maar één taal namelijk; geld. Ga je met de organisatie communiceren over jouw resultaten of wil je een business case in elkaar zetten om budget te krijgen dan zul je dus de taal van de business moeten spreken.

Gelukkig kun je recruitment KPI’s redelijk makkelijk omzetten naar euro’s. Zo kan je bijvoorbeeld de lead time KPI omzetten naar euro’s door te berekenen wat elke dag dat een vacature open staat de organisatie aan productiviteit kost. Ook kun je berekenen hoeveel een ‘bad hire’ de organisatie kost.

Wil jij aan de slag met recruitment KPI’s of euro impact van recruitment download dan nu ons gratis E-book. In dit E-book leggen we je precies uit hoe je KPI’s en/of euro impact voor jouw organisatie kunt berekenen en inzetten. Wil je dus na jouw vakantie meteen aan de slag met recruitment KPI’s neem dan wat leesvoer mee voor in je strandstoel!

Heb jij een interesse in strategische recruitment onderwerpen dan is onze opleiding Recruitment Business Partner zeker iets voor jou. Check hier het opleidingsprogramma.

Download hier het E-book

Wil jij aan de slag met recruitment KPI’s of euro impact van recruitment download dan nu ons gratis E-book.

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

imago-tracker-header

Imago Tracker

Realtime inzicht in jouw arbeidsmarktimago. Een effectieve arbeidsmarktstrategie aan de hand van realtime inzicht in jouw arbeidsmarktimago.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.

e-mail marketingOriëntatie kanalen