Categorieën
Employer branding Jobmarketing

Employer branding begint op de campus

Leestijd: 6 minuten

Ik blijf me na inmiddels twintig jaar in het recruitment vak nog steeds verbazen over hoe organisaties omgaan met de campus als onderdeel van de arbeidsmarkt.

Als een organisatie zich al bezighoudt met de campus, dan is het vaak gericht op het vullen van een traineeship. Op zichzelf is daar niets mis mee, maar het gaat vaak ten koste van een meer gerichte strategische benadering.

Nergens is de Nederlandse arbeidsmarkt meer transparant en toegankelijk dan op de campus. Elke student leert in jaar twee al hoe hij/zij een LinkedIn profiel aanmaakt en daarmee zichtbaar is.

Studenten hebben tijd om met een potentiële werkgever te praten en oriënteren zich graag op mogelijkheden (zoals stage, afstuderen en hun eerste baan). Het is dus makkelijk om over de organisatie als werkgever te praten dan bij beginnende professionals met een aantal jaar werkervaring.

De student van vandaag is de professional van morgen.

Als je vandaag grip wil krijgen op een schaarse professional, dan moet je al ‘in het hoofd’ van die professional zitten.

De meest effectieve en efficiënte manier is om de student jou al als werkgever te leren kennen. Dit betekent dus dat een belangrijk deel van employer branding op de campus start.

Sterker nog, misschien moet 90% van de employer branding effort wel op de campus plaatsvinden. Heb je namelijk invloed op ‘de poort’ naar de arbeidsmarkt, dan hoef je later niet te vechten met tientallen andere bedrijven voor de aandacht van de kandidaat. Daarnaast is het vaak ook lastiger communiceren wanneer deze eenmaal werkt.

Campus is meer dan alleen trainees werven als je het slim aanpakt.

Campus is meer dan alleen trainees werven als je het slim aanpakt. Slim aanpakken betekent gedegen aan employer branding doen. Net zoals je dat ook voor professionals doet of zou doen.

Dit betekent goed nadenken over de positionering als werkgever en via welke kanalen je het employer brand communiceert (en dat is niet tientallen studentborrels aflopen).

Zet hiervoor een ervaren campus recruiter of employer branding specialist die ‘gevoel’ heeft bij de doelgroep op. Je krijgt daar namelijk als organisatie het meeste waar voor minder geld.

Een laatste tip; zet niet alleen op HBO/WO’ers in, maar ook op MBO’ers (tenzij je geen behoefte hebt aan MBO’ers).

Wanneer gaat jouw organisatie de concurrentie op de arbeidsmarkt te slim af zijn door de  poort naar de arbeidsmarkt te veroveren?!

Dit blog is geschreven door Sandor Snoeren

Eens sparren over hoe jij de campus kunt veroveren?

Sandor Snoeren

Managing director