Een onderscheidende propositie voor jouw employer brand

Een onderscheidende propositie voor jouw employer brand

In onze vorige blog hebben we kennis gemaakt met het begrip employer branding. We hebben de definitie en het doel toegelicht en zijn ingegaan op de drie basiselementen van employer branding. In deze blog zullen we verder ingaan op het optimaliseren van het employer brand door middel van een juiste propositie.

Optimaliseren van het employer brand

In de vorige blog hebben we besproken dat het huidige employer brand van de organisatie wordt opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  • Huidige employer brand identity
  • Gewenste employer brand identity
  • Employer brand imago

In de ideale situatie zijn het employer brand imago en de huidige employer brand identity gelijk aan de gewenste employer brand identity. Dit doel bereik je onder andere door een juiste propositie voor het employer brand te bepalen.

Employer brand value set

De employer brand value set zijn een aantal waarden die samen de essentie van de organisatie beschrijven. Belangrijk is om voor de employer brand value set maximaal 3 waarden te kiezen. Zo wordt de geloofwaardigheid behouden. De waarden uit de employer brand value set moeten hoofdzakelijk gericht zijn op werkgeversaspecten, de cultuur en de purpose van de organisatie.

Wees echt onderscheidend

In de huidige, krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten, want waarom zouden kandidaten bij jou moeten solliciteren in plaats van bij de concurrent? Dit is echter een van de grootste uitdagingen bij het bepalen van de employer brand values en de propositie. Onderstaande tips helpen je bij het creëren van een onderscheidende propositie:

  1. Kies onderscheidende waarden
    Door waarden te kiezen die de concurrentie niet claimen onderscheid je de van je concurrent.
  2. Laad jouw cultuurwaarden
    Door de waarden concreet te maken, zijn ze sneller onderscheidend ten opzichte van de concurrent. Wanneer je bijvoorbeeld de waarde ‘informaliteit’ kiest, licht je toe wat jouw organisatie zo informeel maakt. Zijn dat de vrijdagmiddagborrels, de praatjes tussendoor of iets heel anders?
  3. Voeg brand stories toe
    Door ervaringsverhalen van medewerkers te delen maak je waarden concreet en betrouwbaar. Ook blijkt uit onderzoek dat veel doelgroepen geïnteresseerd zijn naar ervaringsverhalen van huidige medewerkers.

In deze blog hebben we je iets verteld over het bepalen van de propositie van het employer brand. Binnenkort gaan we verder in op het onderwerp employer brand. Wil je hier meer over weten? Schrijf je dan hiernaast in voor onze mailinglijst!

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0