Google for Jobs, ben jij er klaar voor?

Google for Jobs, ben jij er klaar voor?

Eerder vertelden we je al wat Google for Jobs is en hoe het werkt. Er heerst echter nog steeds een hoop onduidelijkheid over of en wanneer het in Nederland geïntroduceerd gaat worden. In deze blog vertellen we hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw vacatures in aanmerking komen om te verschijnen in de zoekresultaten van Google for Jobs. Zo ben jij optimaal voorbereid op de komst van Google for Jobs in Nederland.

Jouw vacatures vindbaar voor Google for Jobs

Er zijn twee manieren waarmee jij ervoor kunt zorgen dat jouw vacatures in aanmerking komen om gevonden worden via Google for Jobs. De eerste manier is door gebruik te maken van jobboards die een integratie hebben met Google for Jobs. Ook kun je ervoor zorgen dat je de vacatures op jouw eigen website helemaal klaarstoomt voor Google for Jobs. We zullen in deze blog beide opties bespreken.

Jobboards: makkelijk maar kostbaar

Zoals we in onze vorige blog reeds vertelden, is Google for Jobs zelf geen jobboard waar je vacatures op kunt plaatsen. In plaats daarvan verzamelt het vacatures uit verschillende bronnen en toont deze prominent in de zoekresultaten. Een makkelijke oplossing om tussen de zoekresultaten van Google for Jobs te komen is om jouw vacature te plaatsen op een jobboard die een integratie heeft met Google for Jobs. Je post dan jouw vacature op een van deze jobboards en voilà, jouw vacature is vindbaar voor Google for Jobs. Heb je veel vacatures die je vindbaar wil maken voor Google for Jobs dan is het gebruik van jobboards echter een kostbare keuze.

Do it yourself

Je kunt er ook zelf voor zorgen dat jouw vacatures in aanmerking komen om te worden getoond in de zoekresultaten van Google for Jobs. Om dit te realiseren moet je structured data toevoegen aan de HTML-code van de webpagina’s van jouw vacatures. Een complete lijst van de structured data die je toe kunt voegen aan een vacature vind je hier. Kun je dit zelf toevoegen aan de HTML-code? Mooi, dan ben je hiervoor niet afhankelijk van anderen. Ben je wel afhankelijk van iemand anders die dit toe moet voegen? Probeer de data dan zo specifiek en compleet mogelijk door te geven.

Maak een keuze!

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zowel gebruik te maken van jobboards die een integratie hebben met Google for Jobs als de vacature op jouw eigen website te voorzien van structured data. Je zou denken dat de kans dat jouw vacature dan gevonden wordt hiermee vergroot. Helaas werkt het niet zo. Google for Jobs straft zogenaamde ‘duplicate content’ harder af dan in de reguliere zoekresultaten. In de reguliere zoekresultaten wordt het duplicaat gestraft en lager geplaatst dan de originele posting, het duplicaat blijft echter wel vindbaar. Google for Jobs gaat een stapje verder en ontdubbelt vacatures, want niets is voor een werkzoekende zo vervelend als dezelfde vacature meerdere keren tegenkomen.

Het is echter nog niet duidelijk hoe Google bepaald welke bron wel wordt getoond in de resultaten en welke bron wordt weggelaten. Kies je er dus voor om zowel gebruik te maken van een jobboard als het toevoegen van structured data aan de vacature op jouw eigen website kan het dus zo zijn dat de vacature die op jouw website staat wordt getoond en niet die op het jobboard. Zonde van het uitgegeven geld!

Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van Google for Jobs op de voet. Wil jij ook op de hoogte blijven? Laat dan jouw e-mailadres achter en mis niets!

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0