Het belang van een goede Candidate Experience

Het belang van een goede Candidate Experience

Wanneer je actief bezig bent met het bepalen van de recruitmentstrategie, Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie, maak je al flinke stappen. Door deze input worden mogelijke sollicitanten enthousiast en kijken ze ernaar uit om bij jou te solliciteren. Je zou zeggen dat het dan een geslaagde missie is, maar wist je dat je ruim 30% van je verkregen sollicitanten kunt verliezen in de laatste, cruciale stap; de Candidate Experience?

In deze blog worden de drie fasen van de Candidate Experience besproken en worden twee belangrijke aspecten toegelicht.

De drie fasen

De Candidate Experience omvat 3 basisfasen: de fase vóór het gesprek, tijdens het gesprek en ná het gesprek. Deze fases hebben alle drie een grote invloed op elkaar. Per fase een voorbeeld:

  • Fase 1: voor het gesprek
    Moet een sollicitant lang wachten op een uitnodiging of ander bericht? Dan zal het enthousiasme minder zijn, is de kans groot dat de sollicitant zich terugtrekt uit het proces of wellicht heeft hij/zij al een baan. Zonde van de tijd/energie die in de werving en selectie gestoken is!
  • Fase 2:  tijdens het gesprek
    Denk hierbij aan de informatieverstrekking tijdens het gesprek, ontvangst en de juiste inzet van selectietesten. Het is onder andere van belang dat de sollicitant een goed gevoel van de werksfeer krijgt. Een slechte indruk van de werksfeer is een van de meest voorkomende redenen waarom een kandidaat in deze fase uit het proces verdwijnt.
  • Fase 3:  na het gesprek
    In het geval van een afwijzing is het belangrijk om dit goed te communiceren, zeker na het gesprek, wat ook voor de sollicitant een behoorlijke investering is. Een kandidaat zal zich een slechte afronding eerder herinneren dan de leuke mails en het goede gesprek. Bij geschikte kandidaten is het nét zo belangrijk om snel en duidelijk te communiceren, niets is vervelender dan zonder kandidaten te eindigen of voor een kandidaat te moeten kiezen die minder goed aansluit omdat je te lang gewacht hebt!

De gevolgen van een (slechte) afwijzing

Op de Candidate Experience zijn een tal van aspecten van invloed. Denk aan de reactietijd, hoe makkelijk is het om te solliciteren, wat tijdens het eerste gesprek besproken wordt en wat het vervolg hierop is. De afwijzing is vaak een onderbelicht aspect.

Het is niet mogelijk om alle sollicitanten aan te nemen, dus je moet kandidaten afwijzen. Het is belangrijk dat ook deze afgewezen kandidaten een goed gevoel bij het bedrijf houden. Niet alleen zijn zij wellicht geschikt voor een toekomstige functie, wat het recruitmentproces in de toekomst makkelijker kan maken, maar ook kan een afgewezen sollicitant in zijn of haar nieuwe functie bij een andere organisatie misschien wel de volgende klant of opdrachtgever van jouw organisatie zijn! Een afgewezen kandidaat kan dus een veel groter effect op jouw organisatie hebben. Bij een zeer goede Candidate Experience kan dit zelfs in je voordeel werken, waarbij je een voorkeurspositie kunt creëren voor jouw organisatie, of dit nu als potentiële werkgever, klant of opdrachtgever is!

De duur van een sollicitatieproces

Het aspect waar de meeste kandidaten op verloren worden, is de duur van het sollicitatieproces. Hoe lang dit proces (van het moment van solliciteren tot aannemen of afwijzen) mag duren is sterk afhankelijk van de doelgroep. De vuistregel is dat je bij een grote vraag en laag aanbod een (stuk) sneller moet zijn, maar hoeveel sneller precies?

In de onderstaande figuur is de gewenste duur van het sollicitatieproces voor de doelgroep developers vergeleken met de gemiddelde duur van dit proces bij bedrijven, weergegeven in oranje. Te zien is dat er bij de gemiddelde duur van 5 weken al een kans is dat 98% van de developers zich terugtrekt!

Wanneer je de Candidate Experience als integraal deel van jouw strategie inzet, zal je zien dat het een positieve invloed heeft op je (werkgevers)imago, je input op het gebied van Employer Branding effectiever is, werving in de toekomst makkelijker wordt en kosten dalen! Hierbij is het belangrijk dat je de drie fases op elkaar afstemt, omdat één fase de inzet voor de andere fases direct teniet kan doen.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Wil jij de Candidate Experience bij jouw organisatie verbeteren? Lees hoe wij je hierbij kunnen helpen!