Vier tips om Instagram in te zetten voor recruitment

Vier tips om Instagram in te zetten voor recruitment

In het huidige Instagramtijdperk, kun je al bedrijf eigenlijk niet meer achterblijven. Maar hoe kan je Instagram inzetten voor recruitment? Wij geven je 4 tips!

1. Laat jouw medewerkers aan het woord

Mensen zijn vooral geïnteresseerd in het verhaal van jouw medewerkers en Instagram is het perfecte kanaal om jouw medewerkers aan het woord te laten. Zo kennen we allemaal wel “de week van” berichten waarin een medewerker laat zien hoe zijn of haar week eruit ziet.  Op het Instagramaccount @werkvoornederland volg je bijvoorbeeld elke week een andere medewerker van de Rijksoverheid.

Probeer Instagram dus vooral een kanaal te laten zijn van jouw huidige medewerkers voor nieuwe medewerkers. Andere goede ervaringsverhalen zijn bijvoorbeeld Lead Developers die als stagiair(e) zijn begonnen en bij jouw organisatie alle diploma’s hebben kunnen halen. Of de nieuwe marketeer die zijn inwerkperiode als warm bad heeft ervaren. Probeer deze content zo authentiek mogelijk te houden en ga niet te veel aan de content schaven om het mooier te maken dan het is.

2. Deel succesverhalen

Wie wil er nou niet werken bij een innovatieve en kwalitatief goede organisatie? Instagram is de uitgelezen plek om op een informele manier aan dit imago te kunnen werken. Deel succesverhalen van op de werkvloer, bijvoorbeeld een succesvol afgerond project of een gewonnen prijs. Probeer ook dit zoveel mogelijk het verhaal van de medewerkers te laten zijn. Waarom is dit project zo bijzonder? Wat maakt het zo innovatief? Laat de corporate speaking achterwege over bijvoorbeeld de omzet, maar focus op het echte verhaal. Benoem bijvoorbeeld details over het project om er ook een leerzame component voor de doelgroep aan te plakken. Deze leerzame component zal ervoor zorgen dat de doelgroep je ook echt gaat volgen.

3. Laat de cultuur spreken

Cultuur: één van de belangrijkste elementen uit het Employer Brand. Via Instagram kun je jouw bedrijfscultuur aan de buitenwereld laten zien. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Deel foto’s van de vrijdagmiddagborrel, events of straks van de nieuwsjaarsborrel, maar repost bijvoorbeeld ook foto’s van medewerkers. Voeg een leuke tekst en wat hashtags toe en klaar!

4. Zorg voor echte gesprekken

De zichtbaarheid van jouw kanaal stijgt wanneer je voor interactie op jouw kanaal zorgt. Stel vragen aan jouw volgers; hoe zien zij bepaalde dingen? Maar vraag ook naar typische werkfrustraties van de doelgroep. Een Instagram account wat hier goed op inspeelt is van de Albert Heijn. Zij hebben aan hun medewerkers gevraagd wat de meest vreemde vragen en situaties zijn die zij hebben gehad als vakkenvuller. De leukste delen zij vervolgens met hun volgers op Instagram.

Ondanks dat Employer Branding via Instagram voor sommige doelgroepen heel succesvol en leuk kan zijn, is dit zeker niet voor iedere doelgroep het geval. Sommige doelgroepen staan gewoon simpelweg niet open voor branding via dit kanaal. Andere doelgroepen maken weinig gebruik van Instagram. Onderzoek eerst of Instagram een goed kanaal voor jouw doelgroep is! Ook is het belangrijk om Instagram niet te gebruiken om kandidaten te benaderen. Net als Facebook wordt Instagram als privé kanaal gezien en vinden mensen het niet fijn om benaderd te worden voor zakelijke doeleinden.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.