Verbeter jouw positie als recruiter in de organisatie door te investeren in klantmanagement!

Verbeter jouw positie als recruiter in de organisatie door te investeren in klantmanagement!

Een belangrijk onderdeel van recruitment is klantmanagement. Ondanks dat het misschien een minder populair onderwerp is, is goed klantmanagement essentieel voor succesvol recruitment binnen een organisatie. Toch merken wij dat recruiters over het algemeen minder energie steken in het opbouwen van goede relaties met klanten.

Wat is klantmanagement precies?

Klantmanagement is het opbouwen van vraagonafhankelijke relaties met klanten en stakeholders. Dit doe je door bijvoorbeeld eens per twee weken een meeting te plannen of samen koffie te drinken. Bij klantmanagement dient er een actieve contactstrategie ontwikkeld te worden, zowel bij klanten met als zonder vacature. Het hebben van een vraagonafhankelijke relatie met klanten wordt ook wel relationeel recruitment genoemd.

Een kandidaat is geen klant, maar dient wel als klant behandeld te worden!

De directe klant van recruitment is iedere mogelijke vacaturehouder binnen de organisatie. Iedere manager in de portefeuille zou dus een klant kunnen zijn. HR-Managers zijn geen vacaturehouders en daardoor geen directe klanten. Wel zijn zij stakeholders van recruitment. Ook met stakeholders dient actief contact te worden onderhouden. Bij bureaurecruiters zijn de opdrachtgevers de klant. Vaak worden kandidaten ook gezien als klanten van recruitment, maar dit is niet zo. Al moet een kandidaat natuurlijk wel als klant behandeld worden!

Wat heeft klantmanagement eigenlijk voor zin?

Klantmanagement kost tijd. Tijd die de gemiddelde recruiter tekort komt. Waarom dan toch investeren in klantmanagement:

  • Je verkrijgt als recruiter een goede positie in de organisatie verkrijgt.
  • Je verkrijgt inzicht in de klantverwachtingen en bent beter in staat hier aan te voldoen.
  • Je zal worden gezien als een volwaardig gesprekspartner.
  • Je zal eerder bij toekomstige vacatures worden betrokken waardoor je hier beter op kunt anticiperen.

Wat heeft klantmanagement eigenlijk voor zin?

Om klantmanagement efficiënt maar toch succesvol in te richten adviseren wij de contactstrategie af te laten hangen van de kenmerken van de klant. Belangrijke kenmerken hierbij zijn:

  • Het vacaturevolume;
  • De schaarse van de vacatures;
  • Impact van de vacatures op de business.

Een klant met veel schaarse vacatures zal je misschien wel een keer per week moeten bellen met statusupdates, terwijl dit bij andere vacaturehouders uiteraard niet nodig is.

Geconcludeerd kan worden dat iedere recruiter zou moeten investeren in klantmanagement. Probeer voor iedere klant een contactstrategie te ontwikkelen en houd hierbij rekening met de kenmerken van de klant.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0