Doelgroeponderzoek

Betrouwbaar en toepasbaar inzicht in doelgroepen

Een diepgaand inzicht in doelgroepen is een basis voorwaarde voor het effectief werven op de arbeidsmarkt.
Zonder inzicht in wat specifieke doelgroepen belangrijk vinden in werk en werkgeverschap maar ook bijvoorbeeld oriëntatie en mediagedrag is werven vaak meer geluk dan wijsheid.
Met een doelgroep onderzoek van Brandchart krijg je als werkgever grip op voor de organisatie belangrijke doelgroepen en ben je in staat sneller, meer en betere kandidaten te werven.

    Onderdelen:

Demografisch profiel
Alle inzichten over de samenstelling van de doelgroep; grootte doelgroep, man/vrouw verhouding, opleidingsachtergrond, regionale spreiding.

Mediaprofiel
Compleet inzicht in het mediagedrag zoals oriëntatiegedrag, social mediagedrag, vaksites en vakevents. Tevens een analyse van de inzet van kanalen door de organisatie ten opzichte van doelgroep mediagedrag.

Communicatieprofiel
Inzicht in doelgroep persoonlijkheid middels karaktereigenschappen, voorkeur tone of voice, voorkeur voor communicatiemiddelen.

Werkprofiel
Compleet inzicht in wat de doelgroep belangrijk vindt in werk en werkgeverschap inclusief een analyse hoe aantrekkelijk de eigen organisatie hierop scoort.

Concurrentieprofiel
Inzicht in hoe de belangrijkste arbeidsmarktconcurrenten zich profileren en hoe ten opzichte van de USP’s van de eigen organisatie om een unieke propositie te creëren.

Maatwerk
Binnen elk onderzoek is er de mogelijkheid om een aantal maatwerkvragen op te laten nemen. Hierdoor kan je het onderzoek naadloos laten aansluiten op de behoefte van de organisatie.

Demografisch profiel
Alle inzichten over de samenstelling van de doelgroep; grootte doelgroep, man/vrouw verhouding, opleidingsachtergrond, regionale spreiding.

Mediaprofiel
Compleet inzicht in het mediagedrag zoals oriëntatiegedrag, social mediagedrag, vaksites en vakevents. Tevens een analyse van de inzet van kanalen door de organisatie ten opzichte van doelgroep mediagedrag.

Communicatieprofiel
Inzicht in doelgroep persoonlijkheid middels karaktereigenschappen, voorkeur tone of voice, voorkeur voor communicatiemiddelen.

Werkprofiel
Compleet inzicht in wat de doelgroep belangrijk vindt in werk en werkgeverschap inclusief een analyse hoe aantrekkelijk de eigen organisatie hierop scoort.

Concurrentieprofiel
Inzicht in hoe de belangrijkste arbeidsmarktconcurrenten zich profileren en hoe ten opzichte van de USP’s van de eigen organisatie om een unieke propositie te creëren.

Maatwerk
Binnen elk onderzoek is er de mogelijkheid om een aantal maatwerkvragen op te laten nemen. Hierdoor kan je het onderzoek naadloos laten aansluiten op de behoefte van de organisatie.

Doelgroeponderzoek kent de volgende varianten

      Doelgroeponderzoek basis

  • Demografisch profiel
  • Mediaprofiel
  • Communicatieprofiel
  • Werkprofiel
  • Concurrentieprofiel

      Doelgroeponderzoek plus

  • Doelgroeponderzoek basis elementen
  • Propositieanalyse concurrenten
  • Analyse inzet huidige communicatiemiddelen
  • Intern onderzoek (surveys en interviews)
  • Analyse Candidate Experience

Onze methode

Wanneer je een doelgroeponderzoek wil gaan gebruiken om de arbeidsmarkt slim te benaderen, dan wil je uiteraard dat de data en inzichten hierin betrouwbaar zijn. Brandchart ontwikkelde een unieke onderzoeksmethode die deze betrouwbaarheid garandeert. Daarnaast zorgt onze methode ervoor dat het onderzoek direct toepasbaar is en resultaat geeft.

1. Briefingsessie

In een briefingsessie bepalen we samen de exacte scope van de doelgroep waar jij inzicht in wil krijgen. Door onze onderzoeksmethode kunnen wij zeer specifieke doelgroepen (bijv. .Net developers met een hbo-achtergrond en 2-7 jaar werkervaring) in kaart brengen.

2. Onderzoek

In deze stap bestaat uit surveys, interviews, online- en deskresearch. Wij surveyen hier zowel de interne als de externe doelgroep. Hierdoor weet je meteen weet hoe zij tegen jou als werkgever aan kijken. Ook nemen wij interviews af onder de interne en externe doelgroep om verder verdieping aan te brengen aan de resultaten van de survey. Wij verzamelen extra inzichten middel online research en deskresearch (denk aan CBS of UWV data). De online analyse geeft o.a. inzicht in de grootte van de doelgroep, de vraag, man/vrouw verhouding en opleidingsniveau.

3. Analyse en rapportage

Wanneer al het onderzoek gedaan is gaat een consultant van Brandchart aan de slag met samenstellen van een rapportage. Geen automatisch gegenereerde rapporten, maar een maatwerkrapport dat precies aansluit bij wat jij van de doelgroep wil weten.

4. Presentatie/workshop

Een doelgroeponderzoek is nooit een doel op zich, het moet jou helpen om een goede doelgroep strategie neer te zetten. Wij helpen jou dan ook graag om middels onze recruitmentmarketingmodellen de doelgroep inzichten te vertalen naar acties. Dit kan zijn in de vorm van een interactieve presentatie of workshop door een ervaren consultant van Brandchart.

Deze organisaties werken al succesvol met onze Doelgroeponderzoeken!

Enthousiast geworden?

Benieuwd wat ons Doelgroeponderzoek voor je kan betekenen? Stel ons je onderzoeksvraag!

0