Starters werven doe je zo!

Starters werven doe je zo!

Steeds meer organisaties ondervinden problemen bij de werving van talentvolle hbo of wo starters. Als je net afgestudeerd bent dan krijg je allerlei banen aangeboden. Maar wat is de juiste boodschap om de starters te overtuigen van jouw functie? En via welke kanalen kan je ze bereiken? Op deze vragen geven wij antwoord in dit blog!

Het belang van Campus Branding

De belangrijke werkgeversaspecten voor starters zijn verschillend ten opzichte van de aspecten die belangrijk zijn voor werknemers mét werkervaring. Daarom is het belangrijk dat organisaties een nieuw brand ontwikkelen voor starters, het Campus Brand.

“Campus Branding zorgt ervoor dat organisaties bekendheid en een voorkeurspositie creëren onder de starters doelgroep. Het uiteindelijke doel hiervan is de starters op een toekomstig moment bij de organisatie solliciteren.”

Wat vinden starters nou écht belangrijk?

Bij Brandchart gebruiken we vijf dimensies om de inhoud van het Campus Brand te bepalen, namelijk functie-inhoud, arbeidsvoorwaarden, cultuur, ontwikkeling en type bedrijf.

Uit ons onderzoek blijkt dat de dimensie functie-inhoud het belangrijkste is onder starters. Zij willen voornamelijk een uitdagende baan met complexe vraagstukken en veel afwisseling zodat zij zoveel mogelijk leren. Deze dimensie wordt gevolgd door ontwikkelingsmogelijkheden. Starters willen zich graag verder ontwikkelen door middel van opleidingen en trainingen en steeds complexere vraagstukken. Deze twee onderdelen moeten dus zeker meegenomen worden in jouw campus brand! Beantwoord vragen als wat maakt jouw starters functie uitdagend? En in welke manieren kunnen starters zich bij jou verder ontwikkelen? Werk dit zo concreet mogelijk uit, bijvoorbeeld door de hoogte van het opleidingsbudget te benoemen of de lastigste projecten te omschrijven.

De perfecte timing

Studenten beginnen gemiddeld in het derde of vierde jaar van hun studie met de oriëntatie op hun eerste baan. Toch adviseren wij om niet pas campusactiviteiten in te zetten voor studenten in het derde of vierde leerjaar, dan ben je te laat! Gebruik de eerste twee/drie jaar om jouw campus brand te verspreiden onder de studenten om zo een voorkeurspositie te creëren. Je zult zien dat dit in het derde/vierde leerjaar zal resulteren in makkelijkere directe werving. Je hoeft starters namelijk minder te overtuigen.

Activiteiten voor de eerste drie jaar en andere activiteiten voor het laatste jaar

Een manier om veel studenten te bereiken is via campus activiteiten. Maar welke campus activiteiten werken nu het best? Organisaties investeren over het algemeen veel in de werving via carrièrebeurzen. Uit ons onderzoek (N=2593) blijkt echter dat maar 5% van de studenten carrièrebeurzen bezoekt.

Studenten geven aan bedrijfsbezoeken (51%), gastcolleges (35%) en lezingen/workshops (32%) de meest waardevolle campusactiviteiten te vinden. Wij adviseren dus deze kanalen te gebruiken om het campus brand in de eerste drie jaar te verspreiden.  In het vierde leerjaar adviseren wij te investeren in actieve oriëntatiekanalen. De studenten geven aan zich voornamelijk te oriënteren via stages (37%), benaderingen van recruiters (33%) en vacaturewebsites (31%).

Online kanalen steeds belangrijker

Uiteraard kun je de studenten ook altijd bereiken via social media. De huidige generatie studenten wordt natuurlijk niet voor niks de ‘Digital Natives’ genoemd. Het zal dan ook niemand verbazen dat het overgrote deel van de studenten dagelijks op Facebook, Youtube en LinkedIn kijkt. Social media is dus het ideale kanaal voor het verzenden van het campus brand. Laat eigen medewerkers aan het woord over de uitdagende projecten en kansen die zij krijgen binnen jouw organisaties.

Wil jij meer weten over de ideale campusstrategie? Download dan onze factsheet Campus.

NIEUWS EN UPDATES

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten die je direct kunt toepassen op het verbeteren van jouw arbeidsmarktcommunicatie.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek?

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

consultancy-header

Employer branding

Onze zeer gestructureerde en succesvolle methode om employer branding te managen als organisatie. Wij bieden je no-nonsense aanpak van employer branding.

0