Talentpooling; niet zomaar een trucje

Talentpooling; niet zomaar een trucje.

In deze tijden van Corona hoor je veel recruiters over het inzetten van talentpooling. Een slimme zet wanneer je minder vacatures of een vacaturestop hebt en daardoor wat meer tijd over. Deze tijd leent zich hier ook goed voor omdat je minder last hebt van het feit dat je talentpool kandidaten direct weer kwijtraakt aan openstaande vacatures. Daarnaast is de arbeidsmarkt wat ruimer geworden onder invloed van de Corona crisis en krijg je bepaalde doelgroepen makkelijker in beweging.

Talentpooling is echter niet zomaar een trucje of het volpompen van je cv-database. Talentpooling is een strategie die grote impact heeft op hoe je jouw werk als recruiter doet. Al te vaak zie ik recruiters die verblind worden door de voordelen van talentpooling (lagere wervingstijd, minder kosten, hogere quality of hire). Vervolgens wil men te haastig met talentpooling aan de slag en raakt men vervolgens teleurgesteld door de resultaten. Om talentpooling structureel en succesvol in te richten zijn er zes stappen die je eerst moet nemen:

  1. Inrichten van een (CRM) systeem om talentpools te kunnen managen.

Hoe richt je een systeem in om kandidaten in te registreren (incl. juridische verplichtingen), terug te zoeken en structureel met hen te communiceren?

 

  1. Het inrichten van ‘gatekeeping’ voor talentpools

Hoe zorg je er structureel voor dat alleen de juiste kandidaten in jouw talentpool terecht komen?

 

  1. Het opzetten van een structurele instroomstrategie voor jouw talentpools

Hoe zorg je ervoor dat je een structurele instroom van kandidaten krijgt voor jouw talentpools?

 

  1. Het opzetten van een contactstrategie (CRM) voor jouw talentpools

Hoe zorg je ervoor dat kandidaten in jouw talentpool bij jou als organisatie betrokken blijven door structureel met hen te communiceren?

 

  1. Het opzetten van een proces om kandidaten uit de talentpool in het selectieproces te krijgen

Hoe zorg je ervoor dat kandidaten uit jouw talentpools ook daadwerkelijk in het selectieproces terecht komen wanneer er een geschikte vacature voor hen is?

 

  1. Opzetten van een KPI set om het succes van talentpools te meten en te managen

Hoe meet en manage je het succes van jouw talentpools voor jezelf maar ook naar de organisatie toe?

 

Wanneer je één stap van bovenstaande stappen mist is de kans groot dat je talentpooling niet goed van de grond krijgt. In de komende zes weken zal ik per stap een blog schrijven hoe je elk van deze stappen in kunt richten.

Wanneer je nu tijd over hebt vanwege het hebben van minder vacatures, dan is mijn advies om eerst tijd te steken in het opzetten van een talentpooling structuur en strategie voordat je kandidaten gaat benaderen om lid te worden van jouw talentpools. Hiermee zorg je ervoor dat je niet alleen nu maar ook in de toekomst er een belangrijk, duurzaam en succesvol wervingskanaal bijkrijgt.

Wil je meer weten over talentpools?

Dit blog is geschreven door Sandor Snoeren, Managing Director van Brandchart. Heb je vragen over dit blog bel (06-36198517) of mail (sandor@brandchart.nl) met Sandor, hij spart graag over dit onderwerp.

banner-lengte-250x600

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0