Technici, zo bereik je ze wel!

Technici, zo bereik je ze wel!

Honderden vacatures in de techniek en het worden er alsmaar meer. Met de groei van de economie neemt ook de hoeveelheid vacatures voor technisch hoger opgeleiden drastisch toe. De technische sector heeft er zijn handen vol aan. Recruiters werken keihard om deze doelgroep te bereiken. Van het actief zoeken van kandidaten tot het inzetten van jobmarketing om de beste kandidaten te vinden. Dit lukt vaak, maar helaas niet altijd. Het bereiken van de doelgroep is vaak een grote uitdaging.

#vacature

We worden dagelijks overspoeld met vacatures. Je opent LinkedIn of Facebook en de advertenties met mooie banen schieten als paddenstoelen uit de grond. Zeker voor kandidaten met een technische achtergrond is dit het geval. Ze ontvangen de ene na de andere mooie vacature per mail, maar helaas is dit vaak zonder succes. Steeds vaker rijst de vraag of de gangbare marketingstrategieën nog wel bruikbaar zijn op de huidige arbeidsmarkt.

In de marketing wordt ervan uit gegaan dat bijna iedereen gebruik maakt van de meeste voorkomende social media. Wie heeft er nou tegenwoordig geen LinkedIn, Facebook en Instagram account? Maar hoe zit dat eigenlijk als het gaat om vacatures? Wat vinden mensen in de techniek ervan om vacatures op hun Facebook, Instagram of LinkedIn tijdlijn te zien? Wij zochten het uit!

Jobmarketing voor technici

Wij waren nieuwsgierig of het posten van technische vacatures via deze kanalen daadwerkelijk zo effectief is als wordt aangenomen. Anders gezegd: zit de doelgroep van technici hier eigenlijk wel op te wachten? Om deze vraag te beantwoorden hebben wij een onderzoek gedaan onder technici op hbo- en wo-niveau met 2 tot 7 jaar werkervaring. De groep bestaat uit werktuigbouwkundigen, elektrotechnici, civiele technici en industrial engineers. In het totaal bestaat de groep uit 429 respondenten. Deze groep komt uit de eigen database van Jobbrander.

Om erachter te komen wat de beste plek is om vacatures voor technici te plaatsen moeten we eerst kijken welke social media er door deze groep gebruikt wordt. Ons onderzoek laat hier een paar interessante resultaten zien. In figuur 1 is te zien dat ‘slechts’ 69% van de doelgroep meer dan één keer per week gebruikt maakt van Facebook. Dit tegenover 75% die vaker dan één keer per week gebruik maakt van LinkedIn. YouTube staat met 68% op de derde plek en ver daarachter Instagram (24%), Snapchat (17%) en Twitter (7%). Betekent dit dat technici geen Twitter, Snapchat of Instagram gebruiken? Nee. Het onderzoek laat wel zien dat deze kanalen het minst gebruikt worden door technici.

Social media die vaker dan éen keer per week worden gebruikt

Maar hoe interessant is dit voor recruiters? Het wordt pas echt leuk als we gaan kijken op welk medium technici er voor open staan om vacatures te zien. In figuur 2 laat een mooi overzicht zien. Met 93% van de reacties springt LinkedIn er weer duidelijk bovenuit, gevolgd door 80% die open staan voor vacatures op vakmatige websites. Ook vakevents zoals beurzen en congressen zijn een plek waar een groot deel van de technici (72%) open staat om vacatures te ontvangen.

Overzicht effectieve kanalen jobmarketing

Appels en peren

Wat zegt deze data over de doelgroep? Technici maken vooral gebruik van LinkedIn, en vinden het meestal geen probleem om daar vacatures te zien. Hetzelfde geldt voor vakgerelateerde websites en events. Vacatures plaatsen op Snapchat en Instagram zal minder effectief zijn.

Toch is het appels en peren vergelijken, de ene technicus is immers de andere niet. Een werktuigbouwkundig ingenieur is nou eenmaal niet hetzelfde als een industrial engineer. Om dit te voorkomen gebruiken wij een onderzoeksmethodiek waarin wij dit onderscheid tussen verschillende functies wèl kunnen maken.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Benieuwd naar hoe je Jobmarketing succesvol in kunt zetten voor jouw organisatie? Lees hoe wij je hierbij kunnen helpen?