TikTok; hype of een blijvertje recruitment marketing

TikTok; leuk voor bijbaners?!

De kracht van social media binnen recruitment marketing en employer branding

Social kanalen zijn altijd belangrijk geweest binnen recruitmentmarketing. Of het nu is om aan jobmarketing te doen of aan employerbranding om met name de ‘passieve’ kandidaat te bereiken. Groot nadeel van social media is dat ze vaak een groot ‘hypegehalte’ hebben. Zodra er een nieuw social platform is dat enige bekendheid geniet duiken we er met z’n allen vol enthousiasme bovenop. Hierbij staan we er niet altijd bij stil of het social platform een blijvertje is (wat is er eigenlijk gebeurd met Clubhouse?!) en of het wel voldoende gebruikt wordt door de doelgroep die we willen targetten. Risico daarbij is dat er veel tijd en geld geïnvesteerd wordt in een social kanaal waarbij we niet of nauwelijks de doelgroep bereiken. Zonde van tijd en geld dus.

Mooi voorbeeld hiervan is TikTok. We zijn de laatste jaren steeds meer dit kanaal gaan inzetten maar is dat een verstandige keuze? De eerste vraag is of TikTok een blijvertje is. Zoals het er nu naar uitziet lijkt dat wel zo te zijn, maar weet je het bij dit soort platformen nooit helemaal zeker.

Tweede interessante vraag is of ik er mijn doelgroep bereik. Vanuit Brandchart deden we hier onderzoek naar waarbij we in eerste instantie hebben gekeken naar het gebruik van TikTok onder divers leeftijdsgroepen (zie onderstaande grafiek).

social-media-gebruik-naar-leeftijd

Zoals uit bovenstaande grafiek blijkt is het gebruik van TikTok met name populair onder jongvolwassenen t/m 20 jaar daarna gaat het al rap naar beneden. Het random inzetten van TikTok voor 20/30 plussers is dus niet handig.

Een andere interessante vraag is of de doelgroep die je wil targetten ook daadwerkelijk op TikTok zit. Zo zie we dat 32% van bijv. data engineers wekelijks gebruik maken van TikTok versus 16% voor logistiek medewerkers. Inzicht in het social gebruik van een doelgroep is dus ook nodig voordat je tijd/geld gaat steken in een TikTok campagne.

Als laatste is het ook belangrijk om te kijken of doelgroepen via social kanalen zoals TikTok zitten te wachten op jouw jobmarketing of employerbranding boodschap. Ons onderzoek laat zien dat er hier ook duidelijke verschillen tussen doelgroepen zijn. Zo geven bijv. 22% van de data engineers open te staan voor jobmarketing/employerbranding via social kanalen versus 37% voor logistiek medewerkers.

Kan TikTok werken? Ja, ik denk het wel, maar ben je bewust dat het niet voor iedereen werkt en niet voor elke boodschap (jobmarketing versus employerbranding). Met andere woorden; als je je niet op hype baseert maar op data/inzichten dan kan TikTok de juiste keuze zijn.

Benieuwd naar het gebruik van overige social media kanalen ingedeeld naar leeftijd? We hebben het voor je op een rijtje gezet in een infographic die je hier onder download.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Sidekick Text

Sidekick helpt je met behulp van complexe algoritmes om de perfecte vacaturetekst te schrijven per doelgroep. Op basis van meer dan 25 criteria optimaliseert Sidekick jouw vacaturetekst.

academy-home

brandchart academy

Of je nu start als recruitment (marketing) professional of al een aantal jaar ervaring hebt, wij bieden altijd een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Doelgroeponderzoek

Door de combinatie van verschillende onderzoeksmethoden vinden wij het juiste antwoord op jouw onderzoeksvraag.

0