Top 3 Jobboards per werkveld

Top 3 Jobboards per werkveld in Nederland

Download ons overzicht met de top 3 Jobboards per werkveld

Inmiddels hebben bijna alle recruiters kunnen ondervinden dat ‘post & pray’ niet meer de manier is om aan kandidaten te komen. Je moet als recruiter steeds meer weten van je doelgroepen om dé beste kandidaat aan jouw organisatie te kunnen binden. Dat wil niet zeggen dat je voor het invullen van elke vacature alles uit de kast moet halen, maar wel het juiste! In deze blog laten we je middels een onderzoek naar de top 3 jobboards in Nederland zien hoe je jouw ‘post & pray’ kunt veranderen in een ‘post & know’.

Recent hebben wij onderzoek gedaan binnen de gehele Nederlandse arbeidsmarkt naar onder andere voorkeur voor jobboards als oriëntatiekanaal en welke specifieke jobboards dan de voorkeur hebben. Dit geeft aan in welke mate het gebruik van een jobboard succesvol kan zijn voor bepaalde doelgroepen en welke jobboards dan de meeste potentiële kandidaten zullen bereiken voor jouw vacature.

Jobboards zijn nog steeds populair als oriëntatiekanaal

Binnen alle werkvelden die door Brandchart onderzocht zijn, staan jobboards nog altijd in de top 3 oriëntatiekanalen. Hierbij is wel te zien dat per werkveld verschilt welk percentage van de mensen in dit werkveld jobboards ook als kanaal gaan gebruiken wanneer ze zich gaan oriënteren op een nieuwe werkgever. Ondanks dat het posten van je vacature op een jobboard voor elk werkveld een goed kanaal is om in te zetten, verschilt de effectiviteit hiervan wel sterk.

Voorkeur voor jobboards als oriëntatiekanaal naar werkveld

Het nummer dat achter elk werkveld staat is op welk nummer het kanaal ‘jobboards’ staat in de top 12 van mogelijke oriëntatiekanalen. De percentages daarachter zijn de percentages van mensen dat binnen dat betreffende werkveld jobboards als één van de favoriete kanalen ziet om zich te oriënteren op een nieuwe werkgever. Voor ongeveer de helft tot driekwart van de arbeidsmarkt is een jobboard dus zelfs in een gespannen arbeidsmarkt nog altijd een veel gebruikt oriëntatiekanaal. Een andere belangrijke conclusie uit bovenstaande data is dat de meest schaarse doelgroepen als IT, Techniek en Data Science in het rechter rijtje staan. Dit betekent dat je ook voor deze doelgroepen jobboards in kunt zetten, maar daarnaast ook andere aanvullende kanalen moet inzetten om in je werving succesvol te zijn!

Welke jobboards kies je dan?

Er is een grote hoeveelheid aan jobboards – om nog maar niet te spreken over specifieke vaksites waar je ook jouw vacatures kunt posten. Welke jobboards passen dan het beste bij jouw vacature?

Top 3 ‘top-of-mind’ jobboards binnen de Nederlandse arbeidsmarkt.

Deze top 3 geeft weer welke jobboards het meest actief aanwezig zijn in het hoofd van de Nederlandse beroepsbevolking, met Indeed als grote winnaar. Ook hierin is het altijd belangrijk te kijken naar jouw doelgroepen en welke jobboards daar het beste bij aansluiten. Wil jij weten welke jobboards je voor de vacatures binnen jouw werkveld(en) moet inzetten?

Download jouw overzicht via het formulier rechts op deze pagina.

Wil je niet de top 3 jobboards per werkveld weten, maar de top 3 per doelgroep? Dan is onze tool Sidekick wellicht iets voor jou! Lees hier meer over Sidekick en vraag, geheel vrijblijvend, een demo aan!

Download het overzicht van de top 3 jobboards per werkveld

Benieuwd naar de top 3 jobboards per werkveld? Download het overzicht!

  • Vul hier je telefoonnummer in indien je graag teruggebeld wilt worden.

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT:

header-sidekick

Sidekick

De Slimste weg naar talent. Meer en betere kandidaten werven met behulp van haarscherpe inzichten in jouw doelgroep.

academy-home

brandchart academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.