De drie belangrijkste touchpoints in de Candidate Experience.

De drie belangrijkste touchpoints in de candidate experience.

Welke touchpoints hebben het meeste invloed op de Candidate Experience?

De candidate experience heeft een steeds prominentere plek gekregen als onderdeel van de recruitment marketingstrategie van organisaties. Terecht want de candidate experience is de meest tastbare ervaring van kandidaten met het employer brand van eventueel toekomstige werkgevers. Onderzoek laat inmiddels ook het belang van de candidate experience zien. Zo berekende het Britse Virgin Media dat de candidate experience zoals zij deze in 2018 bood hen 4,4 miljoen pond aan omzet heeft gekost! De candidate experience is dus niet meer een vrijblijvend iets maar een must om te (gaan) managen voor organisaties.

De candidate experience bestaat uit een aantal zogenaamde ‘touchpoints’. Touchpoints zijn momenten waarin een (potentiële) kandidaat in aanraking komt met het employer brand of recruitmentproces van een organisatie. Om een candidate experience goed te kunnen managen is het als organisatie belangrijk om inzicht te hebben in hoe deze touchpoints beleefd worden. Daarnaast is het belangrijk om inzicht te hebben in hoe belangrijk bepaalde touchpoints zijn voor de overall ervaring van de candidate experience. Dit laatste is van belang om als organisatie prioriteiten te kunnen stellen in het managen van de candidate experience.

Binnen Brandchart hebben we op basis van een onderzoek (N = 1538) een statistische analyse gemaakt van de impact die elk touchpoint heeft op de overall ervaring van een (potentiële) kandidaat. Hieruit blijkt dat de volgende drie touchpoints de grootste impact hebben op de overall candidate experience.

  1. Afwijzing op basis van CV

 Met stip op één staat de wijze waarop kandidaten op basis van CV worden afgewezen. De meest gehoorde feedback is dat men een concrete onderbouwing mist waarom men niet uitgenodigd wordt voor een interview. Daarnaast mist men ook de mogelijkheid tot hebben van direct contact rondom de afwijzing.

  1. Helderheid informatie op de website

 Op twee staat helderheid van informatie op de website. De feedback hier wijst met name in de richting van helderheid/volledigheid van vacatureteksten en de concreetheid van de informatie over de organisatie als werkgever.

  1. Communicatie gedurende de procedure

 Binnen de communicatie gedurende de procedure missen kandidaten helderheid over welke stappen er in de procedure zitten en ook de tijdslijnen die daarmee gemoeid zijn.

Hoe ziet jouw candidate experience eruit op bovenstaande onderdelen? Wellicht heb je op dit moment wat tijd om daar eens in te duiken en wat (oud) kandidaten te bellen over hun experience.

 

Wil je een keer sparren over de candidate experience stuur dan een mailtje naar info@brandchart.nl

 

 

 

 

Downlaod de factsheet Candidate Experience Tracker

Benieuwd geworden hoe kandidaten jouw Candidate Experience ervaren? Dan kan onze Candidate Experience Tracker iets voor jou zijn.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

dit vind je misschien ook interessant:

home-tools

Tools

Onze tools geven je inzichten in jouw candidate experience, imago of wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

home-maatwerk

Onderzoek

Onze onderzoeken geven jouw inzicht in jouw externe en interne doelgroepen gecombineerd met concrete en maatwerk adviezen.

academy-home

Brandchart Academy

Onze opleidingen zorgen ervoor dat jij alles weet rondom recruitment of recruitment marketing.

 

0