De top 5 workdrivers: mannen versus vrouwen

De top 5 workdrivers: mannen versus vrouwen

Is het gebrek aan vrouwen in de top te wijten aan het gebrek aan geboden ruimte, of ligt dit aan iets anders? In deze blog kijken we naar de workdrivers en dan met name de verschillen tussen mannen en vrouwen hierin.

Mannen zijn egoïsten en denken veelal aan eigen succes. Vrouwen daarentegen zijn sociaal en meer geneigd om samen te werken met collega’s. Dit zijn veelgehoorde vooroordelen. Maar is dit wel zo? Wij hebben een groot onderzoek gedaan (N=5458) naar de workdrivers van de Nederlandse Beroepsbevolking, oftewel: wat vinden zij belangrijk in hun werk?

De top 5 workdrivers: mannen versus vrouwen

Wanneer we kijken naar wat mannen en vrouwen belangrijk vinden in hun werk, zien we veel overeenkomsten. Beiden hebben het primaire salaris bovenaan staan gevolgd door uitdaging in werk en zelfstandigheid in functie. Wanneer we verder gaan kijken, zien we toch verschillen. Mannen geven voorkeur aan het ontwikkelen tot expert, terwijl vrouwen het belangrijker vinden dat er een prettige samenwerking is met collega’s. Hier kunnen veel speculaties op los worden gelaten, van “vrouwen kunnen beter in teams samenwerken”, tot “mannen denken alleen maar aan hun eigen succes”. Wanneer we verder kijken naar de top vijf zien we echter ook dat zowel mannen als vrouwen een goede werk-privé balans belangrijk vinden. Dan lijken mannen toch opeens weer een stuk minder egoïstisch dan wordt veronderstelt.

Als arbeidsmarktonderzoeksbureau zijn we er echter niet om te speculeren, maar om je echte adviezen te geven. Gebruik de workdrivers van jouw doelgroep om je vacaturetekst gerichten in te stellen door de juiste communicatiestijl te hanteren en de juiste woorden te gebruiken. Benieuwd wat onze onderzoeken voor jou kunnen betekenen? Neem dan zeker eens contact met ons op!

Profiteer van onze kennis!

Schrijf je in voor onze maillijst en blijf op de hoogste van de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied. Zo weet je zeker dat je niets mist!

dit vind je misschien ook interessant:

header-sidekick

Sidekick

De Slimste weg naar talent. Meer en betere kandidaten werven met behulp van haarscherpe inzichten in jouw doelgroep.

academy-home

Brandchart Academy

Ontwikkel jezelf als recruitment of employer branding professional. wij hebben een opleiding of training die bij jou past.

home-maatwerk

Maatwerk?

Heb je een specifieke vraag die niet beantwoord wordt door onze tools? Voor iedere tracker bieden wij ook maatwerkonderzoek aan.