Begin met een goede wervingsanalyse!

Begin met een goede wervingsanalyse!

We krijgen steeds vaker vragen over het onderwerp jobmarketing. Wat is dit en hoe voer ik dit uit? In onze nieuwe blogreeks vertellen we je meer over dit onderwerp. Laten we eerst eens kijken naar wat jobmarketing en een goede wervingsanalyse eigenlijk is.

“Jobmarketing is een planmatige benadering van de actieve en passieve arbeidsmarkt met als doel de beste kandidaten te motiveren om met de werkgever in gesprek te gaan”

 

Het doel van jobmarketing is dus om zoveel mogelijk kwalitatief goede kandidaten uit de arbeidsmarkt te overtuigen van jouw vacature. Een goede jobmarketing strategie bestaat grofweg uit vier onderdelen: de wervingsanalyse, de wervingsboodschap, de wervingskanalen en de wervingsresultaten. In iedere blog binnen deze reeks zal één van deze onderdelen centraal staan. In deze blog zullen wij ingaan op het eerste onderdeel: de wervingsanalyse.

Creëer een haarscherp beeld met een wervingsanalyse

In principe zou je iedere vacature moeten beginnen met een wervingsanalyse. Het doel van een wervingsanalyse is om een helder beeld te creëren door een functieanalyse, een doelgroepanalyse en een concurrentieanalyse uit te voeren. Vervolgens kan je hier de wervingsboodschap en de wervingskanalen op aan passen.

Het begint allemaal met een functieanalyse

Tijdens de functieanalyse dien je een haarscherp beeld te krijgen van de vacature. De functieanalyse gaat verder dan alleen informatie over de functie, de arbeidsvoorwaarden, de manager en het team. Je kijkt bijvoorbeeld ook naar USP’s van de functie, target companies en alternatieve functie-titels voor tijdens het searchen. Probeer in de functieanalyse dus zoveel informatie te verzamelen, dit zal de werving vereenvoudigen.

Wie is mijn doelgroep eigenlijk?

Wanneer de functie helder is, is het tijd voor de volgende stap: de doelgroepanalyse. Het doel van de doelgroepanalyse is om alles te weten komen over de doelgroep. Bij een doelgroepanalyse gebruik je zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. Bij kwantitatieve data kun je denken aan bijvoorbeeld doelgroepsgrootte, opleidingsachtergrond en regionale spreiding. Kwalitatieve data gaat onder andere over wat de doelgroep belangrijk vindt in het werk, wat hun beweegredenen zijn en op welke kanalen zij actief zijn. Dit is waardevolle informatie voor het formuleren van de wervingsboodschap!

Blijf altijd onderscheidend ten opzichte van de concurrentie!

Tot slot de concurrentieanalyse. Ten eerste is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen wie jouw concurrenten zijn. Hier kun je het beste kijken naar de regionale concurrentie. Om onderscheidend te blijven is het ook belangrijk om naar de USP’s van de concurrentie te kijken zodat jij voor jouw vacature onderscheidende USP’s kunt gebruiken.

Nog even kort samengevat

Geconcludeerd kan worden dat jobmarketing begint met het uitvoeren van een wervingsanalyse om een haarscherp beeld te krijgen van de situatie. De ideale wervingsanalyse bestaat uit een functieanalyse, doelgroepanalyse en concurrentieanalyse. Op basis van deze informatie kun je de wervingsboodschap en de wervingskanalen bepalen. Hoe je dit doet lees je in onze volgende blogs in deze serie.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0