De wervingsboodschap is essentieel!

De wervingsboodschap is essentieel!

In onze vorige blog hebben wij een introductie gegeven over het onderwerp jobmarketing. Hierin hebben wij uitgelegd dat jobmarketing uit vier onderwerpen bestaat, namelijk de wervingsanalyse, de wervingsboodschap, de wervingskanalen en de wervingsresultaten. In de vorige blog kwam het onderwerp wervingsanalyse aan bod en nu gaan we door met het onderwerp wervingsboodschap.

De wervingsboodschap is in deze krappe arbeidsmarkt extra belangrijk. Hoe zorg je er nou voor dat potentiële kandidaten jouw vacature interessanter vinden dan die van jouw arbeidsmarktconcurrenten? Het doel van de wervingsboodschap is om de functie zo aantrekkelijk mogelijk neer te zetten waardoor kandidaten zich aangetrokken voelen tot de functie.

Outside-in in plaats van inside-out

De belangrijkste tip die wij kunnen geven is om de wervingsboodschap altijd outside-in te schrijven. Hier moet je voornamelijk denken aan wat de doelgroep belangrijk vindt. Door het uitvoeren van de wervingsanalyse heb je een helder beeld gekregen van wie jouw doelgroep is en wat zij belangrijk vinden. Hier kun je de wervingsboodschap vervolgens volledig op aan laten sluiten.

Maak de USP’s concreet!

Wat helpt bij het schrijven van de vacatureboodschap is het gebruik van Unique Selling Points (USP’s). Maar hoe bepaal je deze USP’s? Er zijn drie factoren waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van de USP’s, namelijk:

  • De USP’s moeten onderscheidend zijn ten opzichte van de wervingsboodschappen van de concurrentie
  • De USP’s moeten authentiek zijn en passen bij de eigen organisatie.
  • De USP’s moeten aansluiten bij de wensen van de doelgroep.

Als de USP’s helder zijn, dan is het belangrijk deze zo concreet mogelijk te maken. We kennen allemaal de vacatureteksten waar wordt gesproken over ‘veel ontwikkelingsmogelijkheden’ of ‘veel verantwoordelijkheden’, maar dit zegt de lezer erg weinig. Het is vele malen overtuigender om de tekst concreet te maken, bijvoorbeeld door opleidingsbudgetten of concrete verantwoordelijkheden te benoemen.

De belangrijkste leerpunten bij het schrijven van de wervingsboodschap zijn om deze outside-in te schrijven en op basis van USP’s. Mocht je meer willen weten over het schrijven van de wervingsboodschap, dan horen wij het uiteraard graag! Volgende keer gaan wij verder met het onderwerp wervingskanalen.

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0