Hoe bereik ik het beste mijn doelgroep?

Hoe bereik ik het beste mijn doelgroep?

Zoals beloofd gaan we in deze blog in op het onderwerp wervingskanalen in de reeks jobmarketing blogs. Zodra je de wervingsboodschap hebt bepaald, is de vraag: hoe zorg ik ervoor dat deze bij de juiste doelgroep terecht komt? Dit is natuurlijk van essentieel belang. In deze blog zullen wij jou helpen bij het bepalen van de wervingskanalen.

85% van de kandidaten is passief

Ten eerste is het belangrijk dat je bepaalt of jouw doelgroep overwegend actief of passief is. Zoals het woord al zegt zijn actieve kandidaten actief op zoek naar een baan, bijvoorbeeld omdat zij nu werkloos zijn of ontevreden zijn over hun baan. Daarentegen zijn de passieve kandidaten niet op zoek naar een baan. Zij zijn tevreden met hun huidige baan, maar door actieve benadering willen zij eventueel een overstap maken. Inmiddels is het aantal passieve kandidaten al gestegen naar 85% van de beroepsbevolking. Het wordt voor jou dan ook een steeds grotere uitdaging om jouw doelgroep te bereiken.

Drie basis wervingskanalen: posten, direct search en referral

Zodra je weet of jouw doelgroep overwegend passief of actief is, kun je bepalen welke kanalen je in gaat zetten. Wij geloven dat er in de basis drie wervingskanalen zijn, namelijk posten, direct search en referral. Houd bij het bepalen van de wervingskanalen rekening met de doelgroep. Een passieve doelgroep zal bijvoorbeeld niet snel op jobboards kijken en mbo doelgroepen zijn minder actief op LinkedIn waardoor direct search minder effectief zal zijn.

Denk goed na over waar je post

Het basis wervingskanaal posten is onder te verdelen in diverse wervingskanalen. Ook hierbij kan weer onderscheid gemaakt worden in actieve en passieve postingskanalen. Actieve kanalen zijn kanalen waar mensen actief opzoek gaan naar een baan, bijvoorbeeld vacaturewebsites. Passieve kanalen zijn kanalen waar de doelgroep zich wel op bevindt, maar niet met als doel een baan te vinden, zoals vaksites of sociale media. Uiteraard zullen actieve postingskanalen effectiever zijn bij een actieve doelgroep en passieve postingskanalen bij een passieve doelgroep. Belangrijk hierbij is om te weten op welke actieve en passieve kanalen jouw doelgroep actief is. Als het goed is heb je dit al onderzocht bij het onderdeel wervingsanalyse.

Jouw medewerkers als ambassadeurs

Bij referral recruitment zorg je ervoor dat jouw medewerkers ambassadeurs worden van jouw organisatie met als doel het aantrekken van nieuwe medewerkers. Grofweg zijn er twee vormen referral recruitment: via het zakelijk netwerk van jouw medewerkers of via het privé netwerk. Ook hierbij is het weer belangrijk om naar de doelgroep te kijken. Bij een IT doelgroep zal het zakelijk netwerk beter werken, maar bij bijbaners werkt het privé netwerk goed.

Blij denken aan jouw doelgroep

Geconcludeerd kan worden dat het bepalen van de wervingskanalen best lastig kan zijn. De belangrijkste tip is om de wervingskanalen aan te laten sluiten bij de doelgroep. Zijn zij actief of passief en welke kanalen passen hierbij? Het is tot slot erg belangrijk om te meten welke kanalen wel werken en welke kanalen niet. Volgende week zullen wij dan ook ingaan op het laatste onderwerp, namelijk de wervingsresultaten. Heb je nog vragen of wil je meer informatie over wervingskanalen en jobmarketing? Laat het ons weten!

Nieuws en updates

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

0